Kayaking on Cypres

Cypern – September 2007

I uge 36 var vi på en chartertur til Cypern. Vi boede i Pafos, som ligger på Cypern´s vestkyst. Vi viste ikke rigtigt noget om byen i forvejen, men det viste sig at byen er en rigtigt turistby, på godt og ondt.. I den uge vi var på øen lå temperaturen imellem 30 og 40 grader så vejret var med os..

Når vi er på ferie nyder vi at leje cykler og se omgivelserne på den måde, også denne gang havde vi fundet et udlejningsbureau der lejede cykler ud, så vi blev ekviperet med to rigtig gode mountainbikes, som besluttede at køre op i bjergene på. På de første 10- 15 km af vores udflugt havde vi ikke mødt en eneste medtrafikant på cykel, og var så småt begyndt at forstå hvorfor.. Det var simpel hen for varmt at cykle.. Men vi er vel ikke stædige nordjyder for ingen ting, så vi fik da trampet omkring 35-40 kilometer den dag, men bjergene måtte vi opgive.

Vi havde både hjemmefra Danmark og senere da vi ankom til øen, forhørt os om muligheden for at leje kajakker, men rejseselskabet måtte desværre melde pas.
Til gengæld viste det sig at dem vi havde lejet mountain bikes af, Zephyros Adventure sport tilbød guidede kajak ture, så den hoppede vi på.

Vi blev hentet fredag morgen kl. 0900 af vores guide som efter at have samlet resten af turens deltagere, kørte os 15 kilometer op ad kysten til et øde og gudsforladt sted, hvor vi absolut ikke kunne se nogen andre turister i nogen retninger :o)

Vi var otte mand på turen incl. vores rigtig hyggelige engelske guide, som startede med at give os et lille begynder kajakkursus.. Det skal her siges at vi sejlede i “sit on top” kajakker som er en utrolig stabil kajaktype der kan klare temmelig hårdt vejr og høje bølger.

Vi blev naturligvis ustyret med veste, men også hjelme, idet en del af turen foregik i klippegrotterne langs kysten.

Vi indledte turen med at sejle let stykke vej langs med kysten for på et tidspunkt at styre ind i nogle grotter. At ramme “indsejlingen” til en grotte når dønningerne er ca 1 meter høje kan virke afskrækkede, men det lykkedes alle at komme ind. I bunden af grotten var der en lille strandbred hvor vi alle lagde til og efterfølgende, til fods, blev guided rundt i de omkringliggende grotter.

Turen ud af grotten var om end mere frygtindgydende end turen ind, idet dønninger ikke var blevet mindre og det nu gik vi hovedkuls op imod dem.. men alle kom godt igennem og den sidste del af turen gik ud på åbent hav for at runde en lille klippeø og derefter retur til udgangspunktet.

At sejle i kajak på middelhavet i bølger på op til to meters højde, det er fantatisk..
Jeg lå på et tidspunkt lidt foran resten af gruppen, og vendte mig om for at se hvor de blev af, men de var alle væk.. Alle syv gemte sig for mig i en bølgedal –
Det har jeg ligegodt aldrig oplevet hjemme i Limfjorden ;o)
Ligeledes er det en meget speciel fornemmelse at sejle “op ad bakke” ude på havet

Alle kom godt i land igen og var en en rigtig god oplevelse rigere..
Det kan varmt anbefales at prøve sådan en udflugt hvis man alligevel kommer forbi Cypern –

Se flere fotos på kajakfoto.one2.dk

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2007. Bogmærk permalinket.