Årets første Ryåtur

Vejrudsigten op til week-enden 9-10 februar løb rigtig fornuftig. Det har blæst og regnet uafbrudt, det sidste lange stykke tid, så chancen for at komme på vandet i nogenlunde fornuftigt vejr var nu tilstede.

Op til 10 grader sagde de.. men det var der nu langt fra.. jeg tog turen fra Scheelslund og op forbi Birkelse hovedgård og retur.. og indrømmet.. det var lidt koldt på tilbagevejen

Til gengæld har jeg aldrig oplevet så mange fugle på, og langs med åen.. Fiskehejre for hvert 200 meter, ænder i massevis som pludselig fare op, lige foran kajakken og så Isfuglen !!
Jeg har før været heldig at se korte glimt af isfuglen på Ryåen men på denne tur så jeg rigtig mange i fuld fart op ned langs åen.

På et tidspunkt lod jeg mig helt stille drive med strømmen og pludselig sad den der, inde i sivene ganske få meter fra mig.. En rigtig flot lille fugl som glimter blå-grønt i solen når den flyver langs sivene langs åen. – Naturligvis havde jeg pakket kameraet væk så et billede blev det desværre ikke til :o( Det må så blive en sommerens udfordringer..

Tilgengæld kunne jeg ikke stå for et flok heste som gik og græsede langs åens bredder, de ventede venligt på at jeg afmonteret mine handsker og fisket kameraet frem – Tak for tålmodigheden ;o)

Ved siden af rastepladsen ved Birkelse, “Vedsted Ladeplads” har en Initiativ gruppe fra Birkelse opført en lille Oase som består af otte shelters og et natursti system.
Tanken er vist, som jeg har forstået det, at der bliver lavet en lille ophaler plads således at os fra vandsiden også kan få gavn af herlighederne.
Desværre lykkedes det ikke for mig at finde egnet sted at lægge til med kajakken, men jeg håber projektet med ophalerpladsen bliver realiseret inden sommer, da det vil være et oplagt mål for langture, med kajak, men også for robåde.

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2008. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

