Pagajværkstedet

Den store dille indenfor havkajaksporten i disse år er at sejle med grønlænderpagaj, dem så vi rigtig mange som benyttede på Havkajakroernes sommertræf, Doverodde 2008.
En grønlænderpagaj koster fra ca. 1000 kr og opefter, den er som regel skåret ud af et stykke træ, dog findes der mange afarter hvor flere forskellige træsorter er kombineret.
På sommertræffet, Doverodde 2008, deltog Bjørn Thomasson som er lidt af en guru indenfor hjemmebygede kajakker. På hans hjemmeside fandt jeg faktisk en komplet bygge beskrivelse af en grønlænderpagaj – så det var jo bare at komme igang..

Jeg har “snittet” to pagajer som begge er lavet i gran, den ene er på 2,20 cm som er lavet efter mine mål og vejer i underkanten af 1 kg og den anden er en såkaldt “stormpagaj”, en pagaj som er ultrakort og som er beregnet til at have med på langture som ekstrapagaj, hvis uheldet er ude og man brækker sin normale pagaj.

Udgangspunktet er en granrigle, det at finde en rigle helt uden knaster er en opgave, jeg måtte købe to rigler på 4,20 meter for at kunne finde et par længder uden knaster.
Selve processen med at forme pagajen nød jeg i fulde drag, det er en god oplevelse at stå med et langt firkantet, råt stykke træ og se det langsomt udvikle sig til et redskab.
Faktisk syntes jeg at de formmæssigt blev så flotte at jeg foreslog kirsten at de skal hænges op inde i stuen, men det blev vi vist ikke helt enige om.

Efter mange timers sliben og pudsen er pagajerne behandlet utallige gange med linolie blandet op med finsk trætjære, uhmm det dufter godt, lidt hen af gamle træskibe, og det er meningen af de skal mættes med linolie hen over vinteren.

Pagajerne er på plads – så nu er det kajakken det handler om.

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Værkstedet. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

