Njord´en – endelig igang

På sommertræffet, Doverodde 2008, deltog Bjørn Thomasson som er lidt af en guru indenfor hjemmebygede kajakker. Bjørn har et firma som hedder “Bjørn Thomasson Design” og han har igennem tiden lavet et utal af kajakker som man for forholdsvis små penge kan købe udførlige byggetegninger til.

Bjørn deltog som sagt på Havkajakroerne´s sommertræffet deltog som “foredragsholder” hvor han en aften fortalte levende og intenst om det at bygge sin egen kajak og han formåede faktisk at overbevise os om at alle kunne gøre det hvis bare man havde pladsen og tiden til det.
Pladsen… ja – der skulle lige rydtes op i garagen, men så var pladsen der også.
Med hensyn til tiden, så har man vel altid tid til at lege !! Ergo, Rammerne var iorden.

Min første plan var at bygge Bjørns “Black Perle” en spændende ultra let og spinkel kajak bygget efter ens egne mål, men efter jeg har tygget lidt på det, besluttede jeg mig for at vælge en kajak som andre end mig selv kan anvende ( sæt nu den skulle sælges en dag) så valget faldt på havkajakken “Njord” som er en hurtigt havkajak der er også er designet til at rulle med, og da jeg gerne vil lære at grønlænderrulle, må jeg jo have en kajak som er bygget til det ;o)

30 oktober 2008
Tegninger er ankommet og projektet er ligeså stille startet op, spanterne er skåret og jiggen, som kajakken skal bygges på er sat op, så nu er der kun en vej…..

Udover Thomas´s byggetegninger har jeg fundet et par lignende, veldokumenterede projekter på nettet som jeg lader mig inspirerere af, den ene er en norsk hjemmeside “Solstad” og den anden er siden “Kajakbyg” hvor Erik Frandsen´s bl.a. har en komplet byggebeskrivelse af sin Njord, som jeg iøvrigt har set på vandet ved Doverodde :o)

31 oktober
Bygge-jiggen er klar, og det gik faktisk rimelig smertefrit at få den konstrueret, der var et var enkle “bøffer” undervejs men dem taler vi ikke om her.
Bjørns tegninger er rigtig gode og gennemarbejdede – endnu har jeg ikke været i tvivl om fremgangsmåden, men efterhånden som projektet skrider frem kan jeg dog godt forudse svære forhindringer, men den tid den sorg..
Jeg skal nu have fat i noget træ så jeg kan komme igang med at beklæde spanterne.
På billedet er jiggen (kajakken) set bagfra og vendt på hovedet.

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Værkstedet. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

