Efter “istiden”

Efteråret 2010 gik uden varsel over i en begyndende istid som lagde vores kajakudfoldelser lidt i dvale.
Ud over at vi var med Tue, fra OnAdventure, på rullekursus i Koldkær svømmehal så var kajakkerne lagt på is fra November og frem standerhejsningen den sidste week-end i marts.
Endelig.. Fedt at kunne komme på fjorden igen…og oveni købet som en kontrast til den netop overståede istid, viste april måned viste sig virkelig fra sin bedste side, især påsken har vejrmæsigt været helt fantastisk.
Det blev til et par gode forårsture bl.a. ud forbi Rønholm for at tjekke sælbestanden, hvor vi kunne konstatere at sælerne var rykket om på vestsiden af øen.
Vi holdt os på behørig afstand for ikke at forstyrre alt for meget, men sælerne er jo som altid mindst ligeså nysgerrige som os.
På hjemvejen gjorde vi holdt ved Klitgårds fiskerleje, og ja..igen igen – måtte vi konstatere at der næsten ingen vand er på de kanter.. hvornår lærer vi det..
Da vi senere på eftermiddagen var kommet godt hjem til Gjøl igen, satte vi os med en kop kaffe og nød udsigten fra havnen over den blanke Limfjord.. da vi pludselig kunne se det blanke vand blive brudt af rygfinnerne på en flok marsvin som var på tur ind igennem limfjorden.
Silden og hornfisken er på igennem Limfjorden på den tid af året så mon ikke marsvinene har boltret sig i et festmåltid uden lige..
Sidst på sommeren, sidste år, lykkedes det mig jo at lære at rulle, og jeg fik egentlig rimeligt styr på teknikken (syntes jeg selv)
Jeg var lidt spændt på at se om vinteren havde fortrængt min teknik, så det var med en hvis spænding at jeg lod mig vælte på hovedet i det iskolde vand, men få sekunder efter sad jeg ret op og ned i kajakken igen.. fedt !
Det er lidt ligesom og cykle, når først man har fornemmelsen, glemmer man den ikke så let..
Nu skal vi bare have Fru Rasmussen lært at komme hele vejen rundt.. hun mangler 3 gram i at få svinget skibet på ret køl igen, men det kommer i løbet af sommeren, har hun lovet ?!?!

Skønt at være i gang igen og jeg er sikker på at der bliver tid til mange fede ture i løbet af den korte sommer vi har..

I mit stille sind har jeg et inderligt ønske og håb om vi senere på året kan få tildelt en grøn vinter til afveksling ! Det ku´være dejligt !

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2011. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

