At ro med finne

Brug af en finne er ikke en videnskab.
Havkajakker med finne vinder mere og mere frem – finnen styres med en lille skyder ved siden af cockpittet.
Finnen giver ekstra vandgreb i kajakkens bagende og reducerer derved vindpåvirkningen og gør kajakken retningsstabil.

På vores begynderkurser i GRK har jeg konstateret at vi tit og ofte har svært ved at forklare en nybegynder hvad en finne kan bruges til. – Et ror kan alle forholde sig til.. men en finne ?

Jeg har selv, i sin tid, startet op med at ro tur/havkajak med ror men blev mere og mere træt af at sidde og trampe på pedalerne og blive hidsig over skidtet aldrig virkede som jeg gerne ville og det tog mange gange fokus væk fra selve turen :o)
Min Valley Aquanaut med finne derimod, har jeg aldrig haft problemer med.. det krævede lidt tilvending i starten men lynhurtigt blev finnen min bedste ven og jeg nyder turen hver gang.

Hvordan man bruger sin finne
Man benytter finnen mere eller mindre sænket for at at neutralisere vindpåvirkningen.
På billedet kan de generelle retningslinjer ses for at anvende en finne.Finnen sænkes eller hæves alt efter vindretning, så finnen påvirker kajakkens opførelse i vinden netop tilstrækkeligt, men ikke så meget, at en modsat effekt opnås.

Ikke alle kajakker er ens, så vindpåvirkningen er forskellig fra kajak til kajak.
Så du bliver nødt til at eksperimenterer dig frem til netop din kajaks følsomhed

Og husk at hvis du ligger og leger teknik skal du have finnen op ellers bliver kajakken meget svær at dreje med.

Vedligeholdelse
En finne er et stykke mekanik som kræver vedligeholdelse. Mit eget finnesystem bliver smurt med siliconespray / fedt et par gange om året. Hvis ikke det bliver vedligeholdt risikere man at det gror sammen.

TIP: Hvis du er på tur med oppakning kan du trimme kajakken således at du øger vægten i bagenden af kajakken, således at finnen får mere bid..

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Udstyr og teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

