Voer å

DMI havde igennem hele ugen proklameret at fredag den 23 marts ville foråret starte med en solskinsdag af dimensioner – så ergo, en udflugt til Hirsholmene ville være på sin plads den dag.
Madpakke, kaffe og kajak blev pakket og der blev tidligt om morgenen sat kurs imod Frederikshavn. Der var meget tåget men efter Brønderslev lettede den og den fineste forårsmorgen dukkede frem af disen, men da jeg nærmede mig Cloestårnet ved Frederikshavn fik jeg bange anelser og ja .. østkysten var indhyldet i den tungeste havgus.. øv øv
Jeg tjekkede for en sikkerheds skyld forholdene Frederikshavn Kajakklub, men der var ikke noget at gøre.. tyk tåge, og ikke den store udsigt til at den ville lette foreløbig :o(

Bilen blev vendt og jeg satte kurs sydpå, langs kysten og tågen fortsatte med at være lige tyk. Da jeg nærmede mig Voerså besluttede jeg mig for at udforsken Voer å i stedet for, så jeg gik i vandet ved Voerså fiskerleje som ligger helt ude ved kysten, en lille kilometer fra byen.
Voers Å er en en ca. 45 km lang å der løber ud i Kattegat i Voerså. Den har sit udspring ca. 5 km øst for Tårs i det centrale Vendsyssel, og løber overvejende mod sydøst, syd om Østervrå fortsætter forbi Voergård og Præstbro til Voerså.
En rigtig fin tur som jeg tror skal gentages om en måned eller to når naturen for alvor er kommet i forårs humør.

Det lykkedes at få 15 km på kontoen på en å med maser af strøm og mange forhindringer.

Se flere billeder fra turen her

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2012. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

