Pagajsnitteriet

Jeg var så uheldig at miste mit arbejde i det tidlige forår, og fik dermed en masse dejlig fritid som blev blevet omsat til diverse kajakrelaterede sysler, bl.a. tog jeg min gamle “pagajsnitter hobby” op igen.
For et par år siden “snittede” jeg en grønlænderpagaj ud af en fyr regle, og den har egentlig fungeret fint og jeg har haft rigtig meget fornøjelse af den. Den har været rigtig god at rulle med, men lidt for tung at ro med, 1300 gram er lige i overkanten af hvad der behageligt at ro med.
Men nu da jeg fik tiden til det, besluttede jeg mig for at lave en række pagajer hvor jeg kunne eksperimenterede med materialer, udformning, vægt, længde og ikke mindst forarbejdningsmetoder.
For ikke at opfinde den dybe tallerken igen har jeg naturligvis været forbi Lars Gram´s hjemmeside hvor der kan hentes meget inspiration og gode staldtips og en side som www.greenlandpaddle.com er i denne forbindelse heller ikke til at komme uden om.
De første par pagajer jeg lavede var i fyr med mahogni og ask forstærkninger. Udformningen var jeg fint tilfreds med men vægten var stadig et problem.
Jeg startede derfor en søgen efter cedertræ som jo er en noget lettere træsort.. mere om det senere…
Tilfældigt faldt jeg over en opskrift på en hul pagaj bygget i fyrlister, det lød spændende og den måtte simpelthen afprøves… jeg har lavet et par stykker efter den opskrift, vægten er kommet ned under 1100 gram (stadig lidt for tung) men styrken og udformningen er jeg tilfreds med, udmærkede pagajer til rulletræning.
Opskriften til denne type pagaj fandt jeg på www.rooster.dk som også indeholder byggebeskrivelse på hjemmebyggede kajakker.

Min jagt på cedertræ fortsatte og var ved at drive mig til vanvid, ikke en eneste tømmerhandel i nordjylland havde cedertræ hjemme som hyldevare, det kunne bestilles hjem, men så måtte jeg tage hvad der så kom hjem.. ingen mulighed for selv at udvælge de bedste stykker træ.. men pludselig ved en tilfældighed fandt jeg cedertræet liggende som hyldevare hos.. ja, af alle steder.. Bauhaus !?!?, “Wester Red Ceder”, Dagen, humøret og ikke mindst projektet var redet og tre planker blev hurtigt, men bestemt, bugseret hjem og skåret op med det samme.
Den første pagaj i cedertræ som jeg fik lavet blev lavet med fyr forstærkninger på kanterne, og vægten fik jeg for første gang ned under er kilo, helt nøjagtig 950 gram, en ok vægt og iøvrigt en rigtig flot pagaj som har fået en fantastisk rød gylden farve efter linoliebehandlingen.
Lige nu er jeg i gang med en serie på tre pagajer i ren cedertræ og jeg er spændt på at se hvor langt vægten nu kan presses ned, jeg håber at ramme ca. 800 – 850 gram således at den både har styrken til at rulle med og samtidig en god vægt at ro med.

Og iøvrigt.. My father was not a “Snitter”

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Værkstedet. Bogmærk permalinket.

Et svar til Pagajsnitteriet

  1. Pingback: Grønlands pagaj | Viafishing | havørred, multe og laks

Skriv et svar

