Pagaj nr. ?

Jeg har ikke længere tal på hvor mange pagajer jeg har fået lavet i år, men det er ved at være mange.
Som omtalt i et tidligere indlæg, er det ikke for producere pagajer men jeg er simpelthen blevet grebet af at implementere de forbedringer som jeg, på den hårde måde, har har lært mig i løbet af byggeprocessen.

Den seneste pagaj jeg har lavet er, syntes jeg selv, blevet rigtig vellykket og fortjener et blogindlæg.
Det er en forholdsvis lang pagaj på 223 cm / 950 gram, 7,5 cm bred i bladet.
Den er sammensat af mørk cedertræ, fyr og har bøgekanter og bøgeender som er limet og dyvlet på.

Iøvrigt fantastisk at se den effekt linolien giver når den får lov at presse farverne i træet rigtig frem.

Jeg lavede en stribe pagajer med mahogni ender og efter nogle ugers brug brækkede enderne simpelthen af.. Jeg undrede mig over det, og ledte længe efter en forklaring og forklaringen fik jeg ved en tilfældighed af en skibstømrer som fortalte mig noget om at mahognitræ indeholder kiselsyre som gør limningen til et problem..
Hurtigt fik jeg skiftet endestykkerne ud til bøg eller ask og enkelte har jeg oven i købet forstærket med dyvler og nu ser det ud som at skidtet kan holder :o)

Som sagt er den seneste pagaj blevet ret vellykket, det eneste problem der er når man komponere det lette cedertræ med det tunge bøgetræ, er vægten.
Jeg når ikke længere ned end de 950 gram hvis jeg også vil beholde en fornuftig styrke i pagajen, den skal også kunne holde til at blive brugt.

Keep on snitting ;o)

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Værkstedet. Bogmærk permalinket.

6 svar til Pagaj nr. ?

  1. Anders Haugaard siger:

    Hej Henrik hvor se den pagaj flot ud det lyder som om du er i gang med en ny helle tiden
    hilsen anders

  2. Johnny Reedtz Hansen siger:

    Hej Vedr. den pålimet ende falder af, kunne jo skyldes at det er der , det størte vandtryk er på pagajen,
    derfor er det som på andre pagajer af træ, en fordel at lade de 2 sideforstærkninger løbe helt ud, så er der fast hold 3 steder på endenstykket.

    Hilsen Johnny Reedtz hansen

  3. Johnny Reedtz Hansen siger:

    hej igen

    hvor har du fået fat i cedertræet, syntes ikke det er til at fremskaffe her på sjælland.
    ej heller de gamle tømrermester ligger inde med noget.
    så jeg må nøjes med den hule i fyrtræ. hvilket også er ok, men vil jo gerne sætte sit præg på sin egen pagaj.
    Hilsen en nybegynder i kajak Juni 2012 nu ejer af kaymann Fury
    Johnny reedtz hansen

  4. Johnny Reedtz Hansen siger:

    Takker, har fundet hos savværk på lolland både ask og ceder, købte resterne så har til lidt sjov

Skriv et svar

