Havørnen

Det var blevet 1. juledag og juleaften var veloverstået og familien havde indtaget sofaen, julegodterne og remotekontrollen – Og så var det her jeg tog den helt rigtige beslutning..
“Jeg smutter lige en tur på fjorden”
I selve Gjøl havn havde isen endnu ikke sluppet sit tag så jeg måtte bære kajakken over på ydersiden af molen for at komme i. Det var en dejlig formiddag med rimeligt klart vejr og et par plus grader. Mine rutiner var åbentbart blevet lidt rustne i løbet af julemåneden for jeg havde glemt at få min egen vest med, som altid indeholder mit kamera, min  GPS plus diverse andet nyttigt grej, men da jeg nu havde glemt den, måtte jeg måtte ty til at låne en vest i klubben – men hva´… kameraet kan man vel godt undvære en enkelt gang imellem ?
IMG_0572Jeg var helt alene på fjorden og satte kursen vestpå imod “Bjerget”, som ligger ved indgangen til fuglereservatet “Ulvedybet”,  men blev her mødt af en isbramme som strakte sig fra Bjerget og langt sydpå imod Klitgård.
Jeg valgte at følge isen mod syd og kunne på afstand se kæmpe store flokke af gæs som med jævne mellemrum gik skræppende og larmende i luften.. Underligt for jeg var jo ikke nærheden af dem endnu..
Ret forude på kanten af isen så jeg pludselig en silhouet.. Var det en mand på isen, en båd eller måske en …. Havørn ??
Da jeg var ca et par hundrede meter fra skikkelsen foldede den sine vinger ud og gik i luften..  Det var en havørn, og sekundet efter lettede i tusindvis af gæs også – ørnen tog en æresrunde rundt om mig og landede herefter et godt stykke inde på isen igen og minutterne efter landede gæssene også højlydt igen. – jeg plejer som sagt altid at have  mit kamera med mig men lige netop i dag havde jeg fjumret i det –  Øv øv og atter øv
Men den helt store naturoplevelse fik jeg og den kan ingen tage fra mig !!

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2012. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

