Almanakken 2013

Til Far – Fra Far
Der er så meget kvinder ikke forstår, men under min jagt på julegaverne til min familie, kom jeg, i en bogbutik, i tanke om at jeg ønskede mig Almanakken 2013 – og hvad gør man så ? Så køber man den naturligvis og får den pakket ind som julegave.. til sig selv :o)

almanakAlmanakken fra Københavns Universitets med den særprægede titel “Universitetets Almanak Skriv- og Rejse-Kalender” har en flere hundrede år lang historie bag sig.
Den udkom første gang i sin nuværende form i 1685, og er udkommet hvert år lige siden. Man ved dog, at universitetet helt tilbage til dets oprettelse i 1479 har udgivet en almanak, og den ældst kendte stammer fra 1549.
Bogen udkommer som sagt årligt og indeholder en fortegnelse over årets tidsinddeling, kalender, kirkelige højtider, astronomiske observationer og meget mere..
Udover disse, måske lidt kedelige og lidt nørdede kendsgerninger, indeholder bogen også mere Havkajakvenlige informationer bl.a. plancher med farvandsafmærkninger, skemaer til at udregne højvande i alle større danske havnebyer, tabeller til at sammeligne vindstyrker og vindhastigheder og mange andre relevante oplysninger til den videbegærlige kajakroer.
Bogen indeholder også hvert år nogle spændende artikelserier som i år bl.a. handler om Alfred Nobel og  om årets  planet Venus.
Bogen koster 169 kr og kan købes i de fleste boghandler.

Almanakken tror jeg får sin faste plads i min grejkasse, som altid er med når vi er på tur.
En dejlig julegave jeg der fik af mig selv.. den tror jeg også jeg vil forære mig selv igen til næste år.

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Udstyr og teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

