Tågen letter

Efter et blæsende og vådt nytår og helt op til stormende kuling med temperature op i mod de 10 grader, men de sidst dage i ugen, meldte metrologerne pludselig “ingen vind” og lavere temperature og det på den første lørdag i 2013.
Det skulle udnyttes og ikke mindst var det på tide at få lidt flere kilometer  i armene inden Havkajaknord’s tur til Læsø næste week-end.
blog3Tog hjemmefra ved 9 tiden indhyldet i en tyk tåge men jeg havde en fast tro på at tågen var tyndere på fjorden, hvad den også viste sig at være. Der herskede en dejlig fredsfuldt atmosfære på havnen hvor vandet så  indbydende ud og lufttemperaturen lå lige over frysepunktet.
Årets første tur, havde jeg bestemt, skulle gå til Fruensholm og helst rundt om den, der var nemlig temmelig højvandet denne morgen så det burde kunne lade sig gøre.

Jeg havde denne gang husket at få mit kamera og min kikkert med, belært af mine dårlige erfaringer 1.juledag, hvor jeg pludselig stødte ind i en havørn, uden at have mit værktøj på mig.
En enlig sæl kiggede op til mig på vej ud mod Fruensholm og siden så jeg den ikke mere…
blog2Da jeg nåede Fruensholm var tågen helt lettet og fjorden var ved at være helt flad og oven i købet var der, som jeg havde håbet, stadig så meget vand under mig at jeg vovede at ro rundt om øen.

blog1På bagsiden af øen (nordvest) måtte jeg til lommen og finde kikkerten frem, det lave vand var tykt af fugle, Grågæs, Canadagæs og svaner i massevis, i guder en larm de kan lave sådan en flok fugle.

Det lykkedes mig at komme fordi uden at jage dem på vingerne :o)

Hjemturen foregik stadig på en blank fjord og hvilken fred.. Kajakåret 2013 er i den grad skudt igang ummmmmm..

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2013. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

