Mine efterhånden mange år i Valley Aquanaut´en har nok givet mig en afhængighed til bananformede kajakker med stort “spring” og her passer Vaåg´en
perfekt ind i billedet som en god erstatning for min tro følgesvend, Aquanaut´en.
Maelström kajakker er udviklet og designet af to canadiere, (kendt som perpfektionister), Charles-Alexandre Desjardins and Alain Brunet.
På hjemmesiden reklameres der for et par ny opdaterede kajakker som afløser for Vaåg 174 0g Vaåg 164, memlig “Forväg” og “Flöd” men rygtet siger at man ikke ved hvornår og om de kommer i produktion, så mit focus på Vaåg´en er fastholdt.
Vaåg 174 er i mine øjne en stilfuld og smuk kajak som er designet til at kunne bruges til det meste, til ekspedition i høje bølger, til leg, teknik og rul.
Det et lave fordæk og meget lavt bagdæk, tiltaler mig meget, især udformningen og overgangen til bagdækket er nænsom og behagelig for ryggen når jeg ruller.
“Knolden”, Den originale rygstøtte som er udformet af en skumklods har jeg dog ikke rigtigt kunne forliges med.
På længere ture fungere den absolut ikke for mig men jeg har fået designet et nyt rygstøtte som jeg lige har fået monteret og umiddelbart ser det rigtig fornuftigt ud, men den endelig dom kommer først efter en god lang tur på fjorden.
Modifikationen var forudset, udtænkt og løst. (incl. i prisen)
Med mine 187 cm og små 90 kg, passer kajakken mig perfekt, mine lår er i rigtig god kontakt med lårstøtterne som sidder hvor de skal og sædet har jeg som sagt, vist nok fået styr på.
En detalje som jeg er faldet for er cockpittets udformning bag ved sædet – Der er ingen spildplads eller hulrum bag ved ryglænet – Ryglænet er limet direkte på skottet,
hvilket betyder at kajakken er ekstrem nem at tømme for vand efter en kæntring.
Vaåg´en er ikke specielt hurtig, men heller ikke en langsom kajak.
Det siger sig selv, at en så bananformet kajak, mister noget længde i vandlinien, som betyder så igen betyder mindre fart, til gengæld er den hammersjov at manøvrere.
Den er virkelig ekstrem god til kantning, og jeg forbavses stadigvæk over hvor nem den er at kaste rundt med.
Byggekvaliteten er ok, som helhed virker kajakken solid og slidstærk, måske kunne finishen i cockpittet godt have fået lidt ekstra, men som helhed, ok.
Prisen på kajakken ligger i den dyre ende, men er indenfor det sidste års tid faldet betydeligt i pris p.g.a. diverse konkurser og opkøb.
Vejledende pris lige nu er 20.995 kr. som er en ok pris for en denne type allround kajak.
Tekniske specifikationer:
– Længde: 5,30 m.
– Bredde: 54,6 cm
– Cockpit: 80 cm X 40,6 cm
– Total volume (lasterum): 229 liter
– Dagsluge: 45 liter
– Mini frontluge “handskerum”: 4 liter
– Forreste lasterum: 85 liter
– Bagerste lasterum: 95 liter
– Dybde fortil: 30,5 cm
– Dybde agter (lige bagved cockpit): 20 cm
Detaljer:
– Vacuum pose konstruktion med vinylester resin
– Udvendig og indvendig (dobbelt) glasfiber forstærkning
– Keyhole cockpit med god plads
– Komfortabelt skum sæde og fast rygstøtte
– Fremflyttet skot bagved ryglæn, gør den meget let at tømme for vand
– Yakima aluminum fodpedaler og skinner
– Kajak-Sport finne system
– Kajak-Sport dæk fittings og reflektive dæksliner
– 4 Kajak-Sport luger:
– Forluge: 24 cm rund Kajak-Sport luge
– Bagluge: 44 cm X 26 cm oval Kajak-Sport luge
– Mini frontluge “handskerum”: 10 cm rund Kajak-Sport luge
– Dagsluge: 20 cm rund Kajak-Sport luge