Fur rundt i blæsevejr

Der er kun en måned til at vi sidder i flyveren på vej til Sydgrønland for ro havkajak.
Helt præcist 11 dagsture på hver ca. 20 km i området vest for Narsaq, med primitiv overnatning langs de smukke fjorde hvor Nordboerne for tusind år siden slog sig ned.
Denne spændende udfordring kræver lidt forberedelse, så vi havde aftalt med Anders og Christa fra Fyn, som også skal med på turen, at vi tog en week-end sammen for at lære hinanden at kende, få testet udstyr af og ikke mindst få lidt flere kilometer i armerne…

Vi mødtes fredag eftermiddag i dejligt sommervejr, ved færgen til Fur, som var turens udgangspunkt.
Da kajakkerne var pakket satte vi over sundet til Fur og tog en lille tur frem og tilbage langs sydkysten af øen og endte tilbage ved havnen og Fur Bådelaug hvor vi havde fået lov at slå lejr. lejr Jeg har været på Fur tre gange før og alle tre gang har jeg mødt Mathies, som er en glad, positiv, ældre og meget aktiv kajakroer som lever og ånder for at ro kajak…
Og i dag var ingen undtagelse… vi havde ikke været i land, ved Både lauget´s klubhus, i mange minutter, før Mathies pludselig dukkede op og bød velkommen..
(se tidligere indlæg på denne blog)
Mathies er efterhånden blevet 76 år men er stadig lige aktiv  og hvis jeg engang når den alder, vil Mathies være mit store forbillede :o)
mathiesPrimitiv overlevelse i denne week-end indebar også et besøg på Fur Strand Hotel hvor aftensmaden blev indtaget, og mætte veltilfredse kravlede vi tidligt i soveposerne.

Lørdag morgen vågnede vi op til dejligt solskinsvejr, men kombineret med et vældigt blæsevejr, og der gik heller ikke lang tid før Mathies kom forbi lejren med et par bekymrede bemærkninger om vejrforholdene på vest og nordsiden af øen.
Vi valgte, trods Mathies bekymring, at stikke snuden ud, omkring pynten, vest om øen med kurs mod turens vigtigste fixpunkt, Fur Bryghus.
PDa vi kom lidt fri af Sallings kyst tog vinden til, og frem mod bryghuset, kunne vi, trods ihærdigt arbejde, højest drive kajakkerne frem med 3-4 km/t – Folk på standen kom hurtigere frem i let gå tempo end vi kunne.

Efter er Specialøl på Fur Bryghus, fortsatte vi med fornyede kræfter vores tur omkring øen. På Nordsiden af øen havde vi vinden i ryggen og fik nu mulighed for at få helt andre hastigheder i kajakkerne (Husk finnen, Anders ;o)

IMGP0678Sidst på dagen, da vi rundede ”Grønne odde” og kunne se hjem til bådelaugets klubhus, fik vi pludselig vinden direkte imod os igen, men nu med over 10 m/sek – hele turen op imod Nederby foregik med 2 – 3 km/t. – Det var workout i det røde felt…

Aftenen gik på bedste Trangiavis, afsluttende med en kold Furøl på Havnen, hvor det viste sig at der var gang i årets fest ”Fur Rundt” som afholdes hvert år, den 2. Lørdag i juli

Søndag morgen.. gråvejr og blæsevejr.. Der var varslet vind op til 13 m/sek, så vi besluttede at stoppe turen her, så efter morgen maden blev kajakkerne pakket og vi krydsede stille og roligt sundet, tilbage til vores biler på fastlandet.

Tak til Anders, Christa og Poul Jakob for rigtig hyggeligt selskab Fur rundt…
Vi ses på Grønland

Se flere billeder fra turen her.

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2013. Bogmærk permalinket.