Grønland – Part 1

Eventyret er slut og vi er nu kommet helskindet tilbage til Danmark igen og sidder nu i sofaen og tænker på de sidste par ugers fantastiske naturoplevelser som vi har haft sammen med en flok fantastiske rejsekammerater..
Det har været en oplevelse langt ud over det sædvanlige !

De første dage, hvor vi roede rundt imellem isbjergene kunne man hele tiden høre folk udbryde:
Naaaj hvor er det flot – Hvad har vi dog gjort ? – Ihhhhh- Hvor er her smukt… o.s.v.
isbjergOg ja – der er en natur på Grønland som bare får en til at gå helt i stå og bare nyde det..

Turen tager udgangspunkt fra Narsasuaq som er et lille samfund i det sydvestlige Grønland, man kan sige at det er efterladenskaberne fra en gammel Amerikansk militærbase som danner rammerne for denne lille bygd hvor Turistbureauet “Blue Ice” høre hjemme, som håndtere alt det praktiske, kajakker, udstyr, transport m.m.

Vores to Guider Michael Scuh (Kajakgården) og Morten Nielson (DGI-Karpenhøj) (Også kaldet Store og Lille Turleder) havde lavet turen for et par siden og med stor succes – så da vi hørte om projektet sprang vi omgående på.
Turen blev iøvrigt, denne gang, udbudt igennem Jydsk Rejsebureau.
Samlet blev det denne gang, til 8 etaper i kajak (og enkelt dagstur til indlandsisen) ialt 153 kilometer i den skønneste og mest fantastiske natur man kan forestille sig.
rutekort-okRutebeskrivelse…

Jeg har det seneste halve år haft svært ved at finde ud hvad jeg skulle have med af fotogrej på turen, men kort før afrejsen besluttede jeg mig for at købe et nyt Objektiv til mit spejlreflekskamera (18-270 mm) som, på land, skulle kunne klare det meste
(Min Pentax, WG2 er altid med i vesten)

Cirka 30 minutter efter at vi var steget ud af flyveren i Narsasuaq blev mit spejlrefleks med den nye linse sat skakmat… en tur i asfalten fra 1 meters højde kunne den altså ikke holde til.. Fanden Sgu og Helvede !!! – Shit happens (desværre)

Jeg blev, i den anledning, nødt til afprøve alt mit alternative fotogrej som jeg naturligvis havde med i tasken.. Det blev f.eks en masse gode billeder taget med mit Hero2 kamera som imod min forventning håndetere opgaven med stillfoto til UG.

15/8 – Ud over mit lille uheld så var eventyret nu skudt godt igang – vi skulle sejles til Narsaq 40 km længere, vest ud af fjorden hvor selve ekspeditionen skulle starte fra.

tuputTuren hertil foregik med den lille kutter “PutTut”  – Fedt navn, ikke ?
Temmelig idyllisk og en rigtig flot tur – MEN for S….. det var koldt.. De lange underbukser og tophuen skulle nok alledere på det tidspunkt være fundet frem.

16/8 Fridagen (fredagen) i Narsaq tilbragte vi med at forberede turen, pakke mad, udstyr, tjekke telte, handle ind og naturligvis være turist i byen.. Hyggeligt lille samfund med ca 1600 indbyggere.

17/8 – Lørdag skulle ekspeditionen starte, men der var opstået et problem med et par kajakker som skulle fragtes til byen og først ville fremme midt på eftermidagen…
klarparatVente, vente, vente –  nu ville vi gerne afsted..

isætningIsætningen skete fra havnebassinet, lidt bøvlet men der var ikke andre alternativer..

En ting som jeg ikke havde skænket en tanke var den store forskel på høj og lavvande, ca. 3 meter –  vi skulle senere på turen komme til at føle konsekvenserne på denne forskel på vores krop.
Kl.1500 var vi alle på vandet og eventyret kunne begynde 🙂

I fjorden omkring Narsaq findes der i tusindvis af isbjerge, det ene flottere og større end det andet og vi var alle vild imponeret over sceneriet som fandt sted i det flotteste sommervejr, høj blå himmel og næsten ingen vind.
påvejSå er vi afsted :o)

Men pludselig, efter 6 km roning, slog vejret om, fra det ene minut til det andet, det blæste op og vi var nødt til at finde læ, og lejrplads med samme, hvor vi iøvrigt tilbragte de næste nætter.  – Dagens distance: 7 km

lejr1

 

Forsættelse følger…

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Kajak i Grønland, Ture 2013. Bogmærk permalinket.

2 svar til Grønland – Part 1

  1. Anders Haugaard siger:

    Glæder mig til at læse mere om denne tur 🙂 men har sgu ondt af dig med dig kamera 😦

  2. Pingback: Solcellepaneler | Kajaksnakken

Skriv et svar

