Behandling af træpagajer

Så er sne og frost væk igen, for denne gang,  og temperaturen er krøbet op hvor man  nogenlunde kan holde varmen i garagen igen :o)

Jeg har jo efterhånden fået lavet et godt lille udvalg af forskellige grønlandspagajer i mange varianter og de skal jo behandles og vedligeholdes.

lin3Jeg bruger linoliemetoden og har dels indsamles en masse af andres erfaringer om emnet og dels eksperimenteret med ingredienser og metoder, men følgende er den måde jeg griber sagen an – i øjeblikket (man kan jo skifte overbevisning)
Linolien som jeg bruger er Jomfru Linolie (Koldpresset Linolie), som er lidt renere og lysere end den rå linolie.Under konstant omrøring, varmes olien op i en gammel gryde.

IMG_1795Ved opvarmningen ændre molekylestrukturen sig, således at olien bliver mere tyndflydende og der kan så tilsættes 2-3 gram canaubavoks pr. liter olie.

  • lin2Husk at olien endelig ikke må koge men kun varmes op til den ryger.
  • Påfør olien med en grydesvamp eller endnu bedre en slibenylonark som kan købes i biltema..
    Ved at behandle på denne måde for man arbejdet olien ind i træet samtidig med at pagajen får den sidste slibefinish.
    Elsker denne proces..
  • Giv den en omgang en gang i døgnet, en uge i træk – siden hen behandles pagajen lige inden den begynder at råbe Gorii” eller sagt på en anden måde, giv den en omgang, en gang om måneden.

Nogle foreslår at man blander op med organisk terpentin, tændolie og mange andre spændende ting, men jeg er af den opfattelse at man så ødelægger molekylestrukturen i linolien og dermed mister kontrollen over oliens 3 gode egenskaber.

– den kan hærde og danner en vandafvisende film
– ved hærdningen udvider olien sig, hvilket giver en god porefyldning
– den tillader diffusion af vanddamp

Remedier og indhold:

Carnaubavoks – Voksen har jeg købt i webbutikken ”Nidaros” – Har investeret i 100 gram som efter min opskrift skulle kunne række til ca. 300 liter linolie…
mon ikke jeg så har nok til et par sæsoner ;o)

Linolien – Hos min lokale farvehandler lykkedes det mig at finde 5 liter jomfrulinolie til 320 kr hvilket er okay billigt.

Bordkogeplade – At lege med linolien inde i køkkenet er efterhånden ikke et hit, hos fru Rasmussen, mere så jeg har investeret i en bordkogeplade til 199 kr som jeg nu benytter på mit værksted.  – Købt hos “Skiftselv.dk”

Slibenylonark – Til selve behandlingen benytter jeg en slibesvamp som jeg har købt i Biltema

Ovenstående har faktisk afstedkommet at vores tykke lamineret fyretræs spisebord også er blevet behandlet efter denne opskrift og med et rigtigt flot resultat til følge.
bord

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Værkstedet. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

