Hesteskoen

Efter en periode med rimeligt meget om ørene, rent arbejdsmæssigt, trængte jeg til en god lang tur for mig selv. Denne onsdag skulle der ikke komme ret meget vind, så jeg amodede bossen om en flexdag..

Planen var at jeg ville kigge nærmere på området øst for Aalborg havn, altså Hesteskoen og strækningen forbi Vendsysselssværket, Siemens og Grøndlandshavnen.

kortJeg havde udset mig “Tunnel havnen” som ligger på Sundsholmen lige op af motorvejstunnelen, og velankommet steg jeg ud af bilen for at besigtige forholdene.
Bådebroerne i havnen var for høje til at benytte, så jeg vurderede at isætning skulle ske fra stranden. Imidlertid blev jeg informeret af en “indfødt” at det kostede 150 kr om året at færdes der (Parkering)
Jeg tøffede omgående ud igen og parkerede et par hundrede meter fra havnen og gik så i vandet derfra.
startDagen var noget diset men ikke så meget at det betød noget, man kan jo dårligt fare vild i denne del af Limfjorden.

Når man nærmer sig Vendsysselværket og holder sig på modsatte side, dukker der en lille oase af en shelterplads frem.
“Hesteskoens Lejrplads”

Et rigtig flot frilufts initiativ som Aalborg kommune står for.
Pladsen indeholder 3 shelters med plads til i alt 15 personer. Der er borde/bænke, samt grill- og bålplads på stedet og der findes en toiletbygning i nærheden af pladsen.
Pladsen er specielt egnet som kystplads for sejlende i sejljolle, robåd eller kajak.

sheltersPladsen ligger faktisk i tilpas afstand fra Gjøl, (hvor vi jo hører hjemme) således at man sagtens kunne lave en tur fra Gjøl til hesteskoen t/r over en week-end.
Hmmm.. Jeg kan mærke at jeg samler på ideer nu..

Nå – men det var godt lige at få strukket ben…
Turen forbi Siemens og Grønlandshavnen er lidt speciel – når man normalt nyder stilheden på fjorden så skærer den vedvarende summen fra Industrien lidt i ørene.
siemens

Men fascinerende er det altså at se de kæmpe store reservedele til Vindmølle industrien, linet op langs kajen..
skrotOg udsigten imod land er meget alsidig på disse kanter, har egentlig aldrig tænkt over alle de forskeligartede industrier der findes på disse kanter..

En rigtig god dag som gav 22 gode kilometer på loggen,
Det er ikk´ så ringe endda

Gad vide hvor jeg satte min bil ?

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2014. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

