EPP, DGI, BCU er du forvirret ?

Af og til blusser diskusionen om  de forskellige måder at organisere sig på og ikke mindst hvordan en “rigtig” havkajakuddannelse skal se ud.
Vores nye kursister, som hvert år starter op hos os, har som udgangspunkt ingen prefferrencer for,  om de skal uddannes under DKF eller DGI, de har bare meldt sig på et havkajakkursus fordi de gerne vil lære at ro sikkert i havkajak.
Undervejs i kurset og måske først langt senere, begynder nogle af dem at tænke lidt nærmere over hvorfor de lige er havnet i DGI regi, og så starter jeg “båndoptageren”

Når vi taler om færdigheder i havkajak er ”moderen” til det vi i dag ser som det oprindelige uddannelsessystem uden tvivl det britiske BCU system (British Canoe Union) eller også kaldet ”Star Awards” dette system har rødder mange år tilbage i historien, og er op igennem tiden blevet implementeret i mange andre lande bl.a. USA, Canada og Australien.
Mange andre lande har kigget BCU over skulderen og efter følgende strikket deres eget uddannelsessystem sammen, men alle med afsæt i de gode tanker som BCU igennem mere end 50 år har gjort sig.

EPP – Dansk Kano & Kajakforbund
Inden for EU var der op igenem 00´erne kræfter i gang for at lave nogle et fælles uddannelsesystem med standarder som kunne medvirke til at uddannelsesniveauet kunne ensartes på tværs af grænserne i EU.
Dansk Kano & Kajakforbund tog, for snart en del år siden, EPP systemet til sig og hensigten var bl.a. at det skulle fungere som et slags kørekort der kunne bruges hvor som helst i EU – EPP systemet er op delt i 5 færdighedsnivauer.
I Danmark administrere Dansk Kano & Kajakforbund EPP-systemet og tager sig, efter min mening, alt for godt betalt for det, måske for at finansiere klubbernes dygtige elitesportsfolk  ?
For en lille havkajakklub er kontingenten til DKF og de tilknyttede administrationsomkostninger til EPP simpelthen for store i det samlede klubbudget.

DGI – Danske Gymnastik & Idrætsforeninger
Mange havkajakklubber har derfor de senere år kigget sig om efter alternativer til den forholdsvis dyre EPP løsning og mange klubber, incl. min egen klub, har valgt at satse på DGI som har mere fokus på breddeidrætten. – Et både billigere og mere logisk medlemskab.
I Nordjylland er langt de fleste havkajakklubber organiseret under DGI, og de fleste af  klubberne har en repræsentant i landsdelens lokalhavkajakudvalg.
Under DGI´s Havkajaksretningslinier finde der kun to færdighedsnivauer, ”Havkajakroer 1” og ”2”
Til gengæld findes der 4 Instruktørnivauer, som er strikket sådan sammen at det giver de små klubber større mulighed for hurtigere at få uddannet flere dygtige instruktører.

BCU – British Canoe Union
Og så tilbage til BCU ”Star Award” – kurserne kan tages enkelte steder i Danmark og som regel er det meget dygtige Instruktørere fra England som hentes ind for at afvikle disse kurser og på et meget højt niveau.
Jeg fornemmer at der de sidste par år er kommet mere gang BCU kurserne på landsplan nok fordi at folk er blevet trætte af al den EPP/DGI snak ?
Der findes 5 niveauer i BCU Star Awards
(EPP systemet tager udgangspunkt i BCU Star awards)

Det havde været nemmere hvis der i et så lille land som Danmark, fandtes en´ måde at gøre tingene på, men desværre må man konstaterer at når der er penge indblandet bliver det sværere at ensrette.

På egen krop, kender til DKF og DGI men BCU systemet har jeg kun hørt og læst om – det må jeg have lavet om på….

FAKTA:
– Et begynderkursus i BCU bliver præmieret med ”Two Stars” (BCU 2)
– Et begynderkursus ender for EPP-systemet ud i et ”EPP 2 bevis” (EPP 2)
– Et begynderkursus i DGI regi ender ud i en titel som ”Havkajakroer 1”
– Alle tre kurser er stort set identiske.

 

 

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Udstyr og teknik. Bogmærk permalinket.

5 svar til EPP, DGI, BCU er du forvirret ?

  1. Vedr. DGi Havkajakroer, så får man jo ikke et decideret kursusbevis, som man f. eks. kan fremvise ved leje af kajak herhjemme eller i udland. Vi har godt nok i vores klub et rokort, som skal fornys hvert år, men det er jo ikke et internationalt “kørekort” Hvordan er det inden EPP og BCU og kan man ikke indenfor DGI rammer få et bevis og som samtidig fortæller hvad det svar til i andre regi?

    • Et ”EPP2” kan konverteres til et ”Havkajakroer 1” men ikke omvendt :o(
      Tåbeligt efter min mening da pensum, stort set er identisk.
      DGI laver ikke internationalt kørekort, men jeg har endnu ikke hørt om nogen som har anvendt deres EEP beviset i udlandet.
      Jeg tror personligt at et BCU kursusbevis er mere anerkendt i udlandet, også udenfor EU men har ikke selv nogen erfaring med det…
      Med hensyn til dit sidste spørgsmål, så har DGI lavet et Meritskema som viser sammenhængende imellem DGI, DKF og BCU
      Det finder du her: http://www.dgi.dk/Udover/Kajak_og_kano/instruktoerer.aspx
      Og ja – det er noget rod at finde rundt i !

  2. Tak for svaret Henrik, vi må jo se om vi kan påvirke udviklingen.
    Må jeg benytte lejligheden til at rose din Blog, selvom det er meget udansk at rose, så vover jeg alligevel pelsen. Det er den bedste danske blog jeg har set, og jeg har også tilladt mig at linke til den på min egen hjemmeside, håber det er i orden.

  3. Hej Børge – Tak for roserne :o)
    Det er rigtig dejligt at få så god feedback, mange tak og det giver jo lidt liv til siden når der kommer kommentarer på… bliv endelig ved med det :o)
    Jeg måtte jo lige forbi Kajak Stuff og der har du jo samlet i tonsvis af gode Kajaklinks – så jeg linker lige retur til dig :o)

  4. Hej Henrik
    Jeg skrev til DGI om manglende kursusbevis til Havkajakroer 1 og 2. Efterfølgende fandt jeg ud af, at det jo findes, min klub udsteder det bare ikke, hvorfor ved jeg ikke. Men der mangler stadig på beviset en meritoverførsel i forhold til EPP og BCU, det synes jeg er vigtig at få med på beviset, og så så jeg også gerne, at beviset var på engelsk, vi bevæger os jo mere og mere i et internationalt miljø.

    Så er jeg i gang med at læse hele din blog, og det er noget af en opgave – du har brugt i hundredvis af timer på den.

Skriv et svar

