Mors Rundt, med vinden i ryggen

mitteltKristi Himmelfartsferien var udset til at få turen rundt om Mors med på kajak CV´et.  Sidste år gik turen i vasken men denne gang så det ud til at kunne lykkes.
Jan og Hilde fra Mariager og Allan og jeg selv havde aftalt at tage turen sammen.

Mit lille udfordring var en dårlig albue som havde drillet mig hele foråret, jeg havde udregnet en “personlig alternativ ruteplanlægning” som ville kunne dele en planlagt 50 km dagsetape op i to, hvis det skulle vise sig at skade  drillede men vindforholdene var i disse dage så gunstige at jeg ikke fik brug for alternativer.

mors21. Etape fra Nykøbing til Doverodde 38 km
2. Etape Doverodde til Ejerslev 56 km
3. Etape fra Ejerslev til Nykøbing 18 km

På turen havde vi valgt at starte fra Nykøbing Roklub torsdag morgen kl.900 men p.g.a. min alternative planlægning var jeg allerede på plads i mit lille telt onsdag aften hvor det stormede en stiv pelikan fra øst.

Tordag morgen da vi var klar til at gå på vandet havde vinden lagt sig lidt og var gået om i Nordøst
Det kunne ikke være bedre – Vi blev stort set blæst hele vejen til Doverodde, 38 km uden de helt store udfordringer og albuen holdt til det.. yeahh.

bananEfter en rigtig hyggelig aften i Doverodde, med Jan´s obligatoriske Lejrbålsbanan og 1.del af Allan´s whiskysmagning gik vi forholdsvis tidligt til ro i de fine sheelters som høre til Doverodde centret ..

Øhhh unskyld, nu hedder det jo NordVest Safari ;o)

2. etape havde fra starten ikke været min “kop te” – 50 km på en dag er langt med en arm man ikke helt stoler på.
Men igen, på mirakuløs vis, havde vinden i løbet af natten vendt og var nu i sydvest som igen gav os vind i ryggen hele vejen op langs Mors´s vestkyst, først forbi Neessund færgen så under Vilsundbroen og videre fordi Hanklit, og med Fegger klit som fixpunkt  i det nordlige..
feggerJo – vi overvejede, et kort sekund, at bære kajakkerne over lige inden Fegger klit, men det ville jo være at snyde, ikke ;o)

gpsDagens mål var den lille hyggelige og meget gæstfri lystbådehavn i Ejerslev, hvor Allan´s Kone og deres “to små hunde” ventede med aftensmaden.. og vi nåede frem omkring kl. 1900 efter 56 kilometers roning (ny personlig rekord)

Karin´s aftensmåltid var i den grad i orden og tiltrængt.
(dejligt at slippe for frysettørret kylling i sur/sød sovs)
Det kunne ikke være bedre.. Tak formidabbel service..

På Ejerslev havn var der sat et stort festtelt på som vi fik lov at bruge som “Camp” så vi slap denne gang for sheelters og telt og var alligevel i læ for blæsten.

Den lille hyggelige lystbådehavn er absolut et besøg værd.  Et lille lokalsamfund som i den grad har forstået at være OBS på at bevare og værne om deres lille perle – respekt !

På tredje dagen, turens korteste etape var vi heller ikke decideret uheldige, vinden var fra Nordvest og da vi igen var på øens østside, havde vi ikke de store problemer vejrliget , bortset fra et 2 km kryds over Dråby vig hvor vi i den grad fik en hård vind lige i snotten –
(hørte jeg sige at Limfjorden er beskyttet farvand ?)

Dagens etape blev på 18 km og en dejlig tur rundt om Mors var slut.
112 kilometer blev det til, og den meget varierende kyststrækning rundt om øen har alt, lige høje klinter til flade marker som strækker sig helt ud i vandkanten, til hvide sandstrande.
Den ø skal udforskes noget mere, ikke kun med kajakken men de næste søndags køreture kommer nok til at gå til Mors !

Tak til Hilde, Jan og Allan for godt selskab og rigtig god tur.
Så lykkedes det og helbredet holdt.

Se flere billeder fra turen her:

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2014. Bogmærk permalinket.