Pinsetur til Norge

Utroligt nok var det kun Hans og jeg som tog imod tilbuddet fra Peter i ”Lillesand Paddleklub”    om at deltage i klubbens pinseudflugt.

Vi havde booket færgebilletter fra Fjordline som sjovt nok viste sig at være en af molsliniens gamle færger – 2 mand, en bil, to kajakker 1.490 kr,  som jeg ikke syntes er dyrt. Vi havde så tilvalgt mad på færgen så prisen krøb lidt længere op men det er jo et valg man kan tage.

De fleste vil jeg nok sige at sejladsen fra Hirtshals til Kristianssand foregår over Skagerrak, men det er jo helt forkert – Ifølge gamle Hollndske historiebøger hedder farvandet officielt ”Jydehavet”, som jeg egentligt syntes er på sin plads at få indført igen.
”Jydehavet”  et navn der klinger godt i mine ører.

1IMGP2046Hans står og nyder sine “20 tønder vand”

Vi havde aftalt at mødes ved “Verven” som viste sig at være stedet hvor “Lillesand Paddleklub” har sit klubhus, men da vores turleder, Peter Jensen, var presset rent arbejdsmæssigt blev afgangen rykket til 1830 men da aftenens tur til “camp 1” kun var på 7 km var det ikke det store problem.  Hans og jeg ankom i god tid og brugte ventetiden som turister i den lille skønne by som tydeligvis er en rigtig lille sommerby i turistlandet.

Dag 1 (fredag 6 juni)
Vi var 7 mand m/k som startede ud Vervet den aften, og turen gik ud igennem Grunnesund og ud i et virvar af små skærgårdsøer, med det ene flottere hus efter det andet. Mange af sommerhusene ejes af rige nordmænd fra Oslo og huspriserne i det områder ligger fra 10 mill. og op til 40 mill.  (ikke et ord om oliepenge) efter en kort men fantastisk flot tur igennemskærgården  slog vi lejer i en lille lagunelignede vig som et par andre lystsejlere også havde udset sig, men der var plads til os alle,  men de eneste gæster vi helst havde set os frabedt var KNOTTEN – I guder hvor jeg hader det lille bæst !
– Dagens ret:  Frysetørret ”Chili Con Carne”
– Dagens etape  7 km

Dag 2 (fredag 7 juni)
Vågnede op til den mest fantastiske morgen med høj solskin og dagens første frysetørrede måltid blev nydt i de helt rigtige omgivelser.
Kl. 10 var vi alle klar til at begive os afsted på dagens tur ”yttom skærs”, på ydersiden af skærgården. Første pause tog vi på Saltholmen fyr hvor endnu en af klubbens medlemmer sluttede sig til vores lille gruppe.

Fra fyret tog vi kurs sydvest over, langs kysten af Justøy, med vinden ret imod os, ifølge vejrudsigten skulle vi have 1-2 m/sek men vi havde 6-7 m/sek
hmmmm.. de kan jo tage fejl de meterologer..

Stedet hvor vores frokost skulle indtages var nøje udvalgt idet Peter´s kæreste  Linn, havde en kat som skulle fodres, så vi fik mulighed for en lille middagslur.

Turen ”Yttom skærs” var nu overstået og vi begav os ind i den herlige skærgård igen, på vores vej imod den anden lejrplads kom vi blandt andet forbi Brekkestø, hvor man kan købe is – STORE IS

Camp 2 blev etableret på en skråning som nok kunne have trængt til plæneklipper inden vi bosatte os, men udsigten var igen i orden..
– Dagens ret: Frysetørret ”Bøf stroganoff”
– Dagens etape 22 km

Dag 3 (søndag 8 juni)
Vågnede kl. 0820 ved at Hans i naboteltet puslede rundt.. Stak hovedet ud og kunne se at dagen var startet lidt grå – Fik spist morgenmad og pakkede så telt og grej sammen og gjorde klar til afgang kl. 10 – men jeg tror at man i Norge har det lidt ligesom på Grønland…  “Vi når det nok alt sammen og det haster vel ikke mere end javer…”
Kl.11  var vi alle klar til at starte dagens etape  ;o)

Op af formiddagen slog solen igennem igen og det blev en fantastisk dag uden ret meget vind.  (vejrudsigten havde i dag lovet 7 m/sek)
Turen ”Innom skærs” er et fantastisk væld af små øer, fjorde , vige og kanaler som man i den grad nemt kan fare vild i.  Vi kom også forbi den gamle sure mand i Kjerkekilen ;o)
Vi sluttede turen af med et sving ud omkring Skauerøya som ligger lige udenfor Lillesand og endte i Vervet (Lillesand Paddleklub) igen kl. 17

En dejlig Pinseudflugt var ved at være slut og vi sagde pænt farvel og tak for turen  til vores nye, meget gæstfri,  norske venner.
Jeg håber og tror på at vi kan videreudvikle vores samarbejde i tiden fremover, og en stor tak til Peter for hans fine initiativ til at få norjyske og norske paddlere bragt sammen :o)

Hans og jeg havde lige en sidste overnatning vi skulle have klaret idet vi havde booket mandagens morgenfærge hjem til Hirtshals, men den klarede vi med hjælp fra ”allemandsretten”
I en lille skov i nærheden af Høvåg fandt vi en lille fin grøn plet hvor vi fik rejst “Camp 3” og fik en god nats søvn.
– Dagens ret:  Burger med pomfritter (og nogen fik en stor fadøl, andre en cola)
– Dagens distance: 23 km
– Total Distance over alle tre dage, 58 km

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Kajak i Norge, Ture 2014. Bogmærk permalinket.