Gensyn med Venø

Min foretrukne vejrudsigt er yr.no som er Norges svar på DMI og de plejer at have rimeligt styr på deres prognosser, og lørdagens udsigt var da også pænt god, 3-5 m/sek overskyet men tørt, så jeg besluttede at tage til Struer og for at begive mig rundt om Venø.

IMGP2330Venøfærgen som sejler på det lille sund imellem fastlandet og øen, 200 meter måske

 Tidligt op afsted imod Struer – og det pissede ned hele vejen – jeg tænkte at jeg lige kunne trække tiden ved at besøge Benno i Struer Kajakbutik imens opklaringen forhåbentlig kom og sådan blev det.. Efter at udvekslet lidt røverhistorier, klarede vejret op og min Venøtur kunne starte.

IMGP2332På vej hen imod Venø havn på en spejlblank fjord.

kortVenø er cirka 7,5 km lang og 1,5 km bred på det bredeste sted og har et fylder 6,46 km².

Venø huser 185 indbyggere (2011) og øen var indtil 1970 en selvstændig kommune. Derefter blev øen en del af Struer Kommune,

Det nordligste punkt er Bradser Odde, der også er øens østligste punkt. Længst mod syd ligger Venø Odde, mens det vestligste punkt er Rønknæ.

Øens sydligste halvdel er lavtliggende, mens den nordlige halvdel er mere højtliggende med den 26,8 m høje Forstov Bakke som øens højeste punkt.

Min plan var at gå op langs vestsiden af øen og gå på land for at spise frokost på det nordlige Bradser odde, men min plan blev forpurret af ca. 1 million måger – så fortæringen af madpakken blev udskudt lidt.

Det meste af dagen var der , stik imod prognosserne, spejlblankt vand og enkelte byger i ny og næ, det kunne ikke være bedre.

IMGP2362Dagens samlede distance blev på små 28 km og jeg fik også hilst på en flok sæler, som egentlig var mere nysgerrige end de sæler vi normalt støder på i vores lokale rofarvand ???

Venø og hele denne del af Limfjorden er fantastisk at ro kajak i, der er så meget afveklslende kyststrækning at kigge på og man har som regel det hele for sig selv.

Tak for kaffe…

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2014. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

