FollowMee – Tracker

Flere og flere bruger “GPS trackere” når de lægger alene fra land, over flere dage og det giver  jo god mening at ens nærmeste har mulighed for at følge med på turen, og der er også et vist sikkerhedsmæssigt aspekt i det…
( og så er al teknik jo sjovt at lege med :o)

Der findes en del forskellige professionelle GPS Tracker løsninger som bruges til bl.a. at spore stjålne biler, motorcykler, både o.s.v. hvor man køber en lille GPS enhed og placeret i den genstand man vil sporet. Disse løsninger er efter min mening for dyre når man nu tager i betragtning at man via sin egen smartphone har det stykke hardware der skal til for at lave en sporing.

Jeg har kigget på forskellige løsninger og er blevet lidt varm på “FollowMee” der kan downloades til både iphone og Android. – Da jeg er Apple fan, har jeg valgt at teste IOS versionen i Standard Edition.
Ved at installere denne app kan du (og dine venner) følge din færden minut for minut over flere dage.

appstoreApplikationen kan hentes på App Store og fås i tre versioner
– Den gratis (orange logo)
– Standard Edition 25 kr – (blå logo)
– De Luxe Edition – 55 kr – (grøn logo)

Når du har downloadet App´en skal du oprette en konto på FollowMee´s hjemmeside hvor du laver et brugernavn og et password som du også skal bruge til at logge på den “app” du har hentet på din smartphone.

I App´en har man umiddelbart to muligheder, nemlig enten at starte eller stoppe trackeren. Jeg måtte lede lidt efter menuen ”Settings” men fandt den under ikonet i højre hjørne af skærmen – her  kan trackeren konfigureres.

Du kan sætte Track intervallet (det interval som der skal hentes GPS koordinater i) fra 1 minut til 12 timer – Jeg tror mit behov for en dagstur må ligge på hver 30. minut og det samtidig ikke tapper unødvendigt meget strøm fra batteriet

På hjemmesiden kan du bl.a. under menuen ”Map” generere det link som dine venner skal bruge for at følge dig online.

Under menuen ”Account” har du overblik hvor enheder (smartphones) du følger og hvilke offentlige links du har generet til dine venner.

earthtrackMit første track – en køretur i bilen, vist i Google earth (1 minut trackinterval)

Dine tracks kan downloades bl.a. som en URL til din browser eller den lidt mere avanceret, som en “.KML fil” som du kan åbne i Google Earth (som skal downloades og installeres på din PC) og her få en masse ekstra detaljer med i din visning.
Det er rimeligt nemt at gå til…

Indtil videre har jeg ikke kunnet se behov for at købe ”De Luxe Edition”- Standard udgaven ser indtil videre ud til at opfylde mine behov, i hvert fald ind til min test viser noget andet..

Der findes helt sikkert andre løsninger mere strømlinede løsninger derude men denne løsning tiltaler mig da den er forholdsvis enkel at gå til..

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Udstyr og teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

