Fra Gjøl til Skagen

Jeg har, i et stykke tid, haft ideen om en lille personlig udfordring som gik ud at ro fra Gjøl til Skagen øst ud af Limfjorden. Denne strækning svarer i runde tal til  ¼ del af hele turen rundt om den ”Den Nørrejyske ø” en udfordring som Havkajaknord står for.
Da Fru Rasmussen stadig ikke er helt fit for fight havde hun tilbudt at agere support på min udflugt og tilbringe week-enden i Skagen således jeg havde kørelejlighed hjem igen.

 

Week-enden omkring den 1 august havde jeg udset til at gøre forsøget idet at vejrudsigter(ne) så nogenlunde gunstige ud – jeg havde bl.a. konsulteret No.yr, DMI, TV2 vejret og  alle var enige om vindretningerne men ikke helt om vindstyrken, mere om det senere..

Torsdag den 31 august tog jeg fri til middag og startede eventyret kl. 14.30 fra Gjøl havn. Det første delmål var Hesteskoens sheelterplads som ligger lidt øst for Aalborg Havn. Jeg havde en frisk vind lige i ryggen og roede de 24 km på 3 ½ time. Turen var godt begyndt og Fru Rasmussen var så sød at komme forbi med aftenskaffen.

IMGP2641Turen igennem Aalborg havn

IMGP2661Der er en utrolig service i Limfjorden – Oplysning kan vi ikke få nok…

IMG_2582Solopgangen i den industrialiserede verden ved Hesteskoen

Næste morgen var jeg på vandet ved syvtiden og havde den første times tid i Langerak for mig selv, men pludselig var freden fordi da det myldrede frem med turistsejlere og store godspramme på vej til og fra Aalborg Havn. Vejret var ideelt, høj sol og vind fra syd og da jeg rundede Hals og stak snuden nordpå var havde jeg igen vinden i ryggen og fred for anden skibstrafik.
Middagspausen holdt jeg i Hou hvor jeg ændrede lidt på dagens målsætning. Aså var egentlig udset til at været dagens slutmål, men da jeg var godt forud for tidsplanen valgte jeg at satse på at nå Voerså inden aften. Kort efter at jeg havde forladt havnen i Hou begyndte nogle sorte skyer at trække op inden over land. I området fra Hou og op i mod Sæby er der meget lavvandet så man skal ligge langt fra land for at have nok vand at ro i. Men da skyerne gradvist blev mørkere og mørkere og det oven i købet begyndte at buldre lidt, valgte jeg at gå på indersiden af sandbankerne så jeg havde mulighed for hurtigt at komme på land hvis tordenvejret for alvor brød ud.  Det resulterede i 3-4 km i silende regn og på 20 cm vanddybde imens tordenbygen drev over.
Vejret klarede op igen og jeg nåede Voerså havn ved fem tiden efter at have roet ilat 53 km.

IMGP2687Jeg blev ramt af en ordentlig byge imellem Aså og Voerså

Voerså havn er en lille hyggelig havneby der tiltrækker mange turister, her er plads til gæstelystsejlere, autocampere, og en lille hyggelig sheelterplads med egen landgangsbro var der også sørget for, selv halvtamme ænder bidrog energisk med underholdningen på havneområdet.

IMGP2704Voerså Havn bød på en fin lille sheelterplads

Som tidligere nævnt havde de forskellige vejrudsigter svært ved at blive enige om lørdagens vindstyrker, en sagde 5-6 m/sek en anden 10 m/sek men fakta var, at da jeg lørdag morgen stak snuden ud til havneindsejlingen var det stort set umuligt at komme ud, 9-10 m/sek lige ind fra øst. Det var nu tid til en revurdering af dagens aktiviteter og det blev nødvendigt at tage “plan B” i brug

Da min tidshorisont for at nå Skagen var begrænset til at skulle slutte søndag, måtte jeg desværre ty til at indkalde assistance fra Fru Rasmussen som jo var på vej til Skagen i bil. Vindstyrken skulle efter prognoserne falde lidt, længere op af kysten, så løsningen blev at jeg blev fragtet fra Voerså til Rønner Havn ved Frederikshavn (35 kilometer i bil, øv øv) hvor jeg så kunne genoptage turen i vind omkring 8 m/sek og lige i ryggen.

Fra Rønner havn imod Strandby blev jeg bogstavelig talt blæst op og bølgerne fik jeg lige ind bagfra, men efter Strandby og op imod Aalbæk skiftede mønstret sig, det blæste lidt op og jeg havde stadig vinden ind fra sydøst  men fik nu bølgerne skråt ind bagfra og temmelig ofte brækkede de hen over mig og en enkelt gang måtte jeg endda redde mig med et rul. Jeg nåede Aalbæk midt på eftermiddagen og opgav at komme længere den dag, det var simpelthen for udmattende at ro så langt i de bølger.

Efter det store smugleropgør i Aalbæk havn har byen åbenbart fået en ny renæssance,  i hvert fald var der masser af turister og lystsejlere i havnen.
Jeg hyggede mig i det gode vejr og fik lidt ekstra god forplejning i Havnegrillen, og en god nat søvn i mit telt i klitterne bag havnen.

IMGP2723Klar til afgang fra Aalbæk Havn, tidlig søndag morgen

IMGP2732Der var rimelig bølgegang ved Skagen

Søndag morgen skulle de sidste små 20 kilometer så overståes, op af morgenen havde vinden lagt sig så meget at det nu var muligt at få en behagelig tur det sidste stykke.
Jeg havde på fornemmelsen af min roven Michael, fra Skagen Kajakklub måske kunne finde på at ro mig i møde, han havde fået et link til min tracker så han vidste jeg var i farvandet i nærheden af Skagen, men på forunderlig vis lykkedes det os at passere hinanden i farvandet lidt syd for Skagen, sandsynligvis fordi jeg roede et stykke fra land og han længere inde under kysten.. ærgerligt jeg ville ellers have nydt at følges med ham det sidste stykke ind til Skagen. Den har vi til gode Michael…

Til gengæld stod Miki og Helle, vores gamle venner som bor i Skagen, parat og tog imod med dannebrogsflag, velkomstøl og krammere.. life is sweet..

På hele turen benyttede jeg trackeren fra “Followmee” og havde sat min telefon op til at opdatere min GPS position hver 20 minut, hvilket fungerede fint med hensyn til både pålidelighed og batteritid.

En fantastisk tur som jeg (heldigvis) bliver nødt til at gøre om en anden gang idet jeg jo mangler de 35 kilometer fra Voerså til Rønnerhavn inden jeg kan stå helt inde for at have gennemført turen fra Gjøl til Skagen.

kort

En elefant skal spises i små bider ;o)
Gjøl til Hals: 45 km – Hals til Hou: 12 km – Hou til Aså: 10 km
Aså til Voerså: 11 km – Voerså til Sæby: 13 km – Sæby til Frederikshavn: 12 km
Frederikshavn til Strandby: 8 km – Strandby til Aalbæk: 12 km – Aalbæk til Skagen: 18 km 

 

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2014. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

