Topografiske kort til turen

Jeg har i flere år forberedt vores ture ved hjælp af Goggle Map  eller Krak som indtil nu har fungeret udmærket. – På meget simpelvis har jeg ”Zoomet” mig frem til de områder som jeg vil besøge herefter laver jeg et skærmdump som jeg kopieret ind i en wordfil som jeg så printer og til sidst laminere.
Disse kort har generelt hjulpet mig med det store overblik, mange gange giver denne type udskrift et godt overblik over hvor der er risiko for  at møde sandbanker men detaljeringsgraden mangler tit.

krak-søkortEt udskrift fra Krak over mit daglige rofarvand

Inden for de seneste år er der sket en stor udvikling indenfor genren “landkort” bl.a. er Topografiske landkort over Danmark blevet gratis og kan  frit hentes i digital form fra Geodatastyrelsen´s hjemmeside
Det lyder jo skide smart, men man skal være lidt inde i de tekniske begreber, og lidt af en haj for at finde frem til det man leder efter, så det ikke helt nemt for den almindelige gennemsnits bruger.

Men efter at have undersøgt andre muligheder for at fremskaffe nogle gode og anvendelige kort faldt jeg over Peter Gelsbo´s hjemmeside hvor Peter har udviklet, en første testudgave af en ”4 cm kort generator”  (4 cm på kortet svarer til 1 km i virkeligheden)
Hjemmesiden er egentlig bare et håndtag som kan håndtere de topografiske kort som  Geodatastyrelsen stiller gratis til rådighed og gør det dermed noget enklere for brugeren at håndtere.

gelsabo-dumpPeter Gelsbo “Kortmaskine”

Man kan simpelthen lave sine egne 4-cm kort på hjemmesiden og opsamle hele sin rute i et pdf-dokument som så kan udskrives og lamineres.
Siden trækker sine data fra Geodatastyrelsen, som før nævnt og kortene er i meget finkvalitet og er rigtig detaljeret.

gjølLæg mærke til de mange detaljer..

Når man snakker gode turkort til kajakture findes der efter min mening kun to   målestoksforhold som er egnet til dette brug.

1:25.000  (4 cm= 1 km) –Til den nysgerrige der vil have alle detaljerne  med.
1:50.000  (2 cm = 1 km)- Til langture, et lidt  ”grovere” kort men til gengæld behøver man ikke behøver så mange kort med i tasken

Nu tænker du nok:
Hvorfor bruger klovnen da ikke bare en GPS med indbygget kort ?

Jo – jeg har for det meste også en GPS med på tur men jeg,(og mine øjne) syntes bedre om at have et rigtigt kort imellem fingrene som man kan have liggende fremme på dækket og kan kigge på uden at slippe pagajen… og så bruger et kort jo heller ikke batteri og er dermed mere driftssikkert :o)

 

 

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Udstyr og teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

