Baja, Mexico – Part 2

Så er vi igang – 10, 11 november

Mandag, 10 November
Vi samledes mandag morgen kl. 8 på en nærliggende cafe og fik det sidste civiliserede morgenmåltid på fastlandet inden vi blev fragtet ca. 20 km syd for Loreto hvor Marcos var klar med kajakker og forsyninger til turen.
Vi havde, sammen med Marcos forinden fordelt kajakkerne imellem os, som var “Nigel Dennis” Romany kajakker  af Explorer, Surf og Excel typen
Kirsten fik en Explorer og jeg fik en Excel (den til rigtige mænd)
Pagajer af “Verner typen” og Kokatat og Palmveste. Jeg var heldig at få en vest nøjagtig magen til min egen hjemme i Danmark – jo udstyret var i den grad i orden.

afgangDer pakkes på stranden og gøres klar til afgang..

På en tur af 10 dages varighed skal der en masse proviant med ombord og det havde Marcos 100 % styr på. – Hver kajak fik tildelt 26 liter vand fordelt i to 10 liters poser og en 6 liters. Ud over det fik vi hver sær ansvar for hver sin specille last til den bageste pakluge.
Her kan bl.a. nævnes: tomater, agurker, gulerødder, løg, salat, oliven, grøn peber, æbler, pærer, bananer, melon, pasta, ris, kylling, yoghurt, mælk, ost, konserves, snacks, te, kaffe, kakkao,  og meget meget mere – INGEN frysetørret mad overhovedet..
Vi undrede os alle over hvordan vi skulle få plads til det hele men det lykkedes alligevel at få det hele stuvet ned og vi var klar til afgang sidst på formiddagen.

vandok208 liter vand fordelt i 6 og 10 liters poser

Ekspeditionen gik ud på at runde de to øer Isla Carmen og Danzante en samlet distance på 129 km – umiddelbart lyder det ikke af meget, men taget i betragtning at der på denne årstid kun er 12 lyse timer til rådighed i døgnet, solen er på himmelen fra 6 morgen til 6 aften, så skal tiden prioriteres meget nøje.
En anden ting er at klimaet som for os blege nordboer, er en helt anden udfordring end den vi er vant til. Flere af os havde, lidt uventet, et par dages tilvænning til varmen.Og en sidste ting er, at man i sådan et spændende og farvand med så meget natur og dyreliv, skal have den nødvendige tid til at nyde de mange oplevelser som står i kø for at blive lagret i hukommelsen.

rutemapRutebeskrivelsen – Rundt om Isla Carmen og Danzante

Første stræk var to kryds, først fra fastlandet til nordspidsen af Danzante, ca. 4 km og dernæst krydset over til Carmen på ca. 3 km. Vejret var perfekt, høj sol og ingen vind, det kunne ikke være bedre.
Da vi nåede Carmen gik vi på land og her fik turens store overraskelse. Marcos  efterspurgte flere specifikke ingredienser fra vores kajakker til frokost tilberedningen og herefter gik han igang med at lave frokost til hele holdet…

marcosMesterkokken

Sikken en luksus, den tror jeg ikke nogen af os havde set komme. Det viste sig at Marcos havde en meget detaljeret plan over de enkelte måltider på hele turen, hvor alle ingredienser var registreret og hvor lagerbeholdningen minutiøst blev registreret. Og måltiderne han fremtryllede var i særklasse..

Efter frokost roede vi videre op ad Carmens vestkyst og mødte på vejen bl.a. en enlig søløve som åbentbart blev forstyrret i middagsøvnen da vi kom forbi.
Vi nåede Camp 1 sidst på eftermiddagen og  fik hurtigt rejst vores udleverede MSR telte og fik herefter tid til at snorkle lidt i det farverige mexicanske akvarium.
Marcos stod jo for aftensmaden, så vi hyggede lidt i “køkkenet” imens..
“Dinner is served” og vi spiste med stor appetit de mexicanske lækkerier.
Pludselig var der tumult og råben og skrigen… vi havde fået besøg..

spiderokEn “lille” behåret fætter tog lige en smutvej hen over “spisebordet” (En Tarentel)

På grund af at mørket falder på så tidligt, var klokken nok ikke mere end otte da vi alle kravlede i soveposen – og vi tjekkede lynlåsen i teltet en ekstra gang inden vi lukkede øjnene.

– Dagens etape: 16 km
– Camp 1, Marquer Bay (Spider camp)

Tirsdag, 11 november
Vi vågnede ved 6 tiden ved at Marcos skrumlede lidt rundt med gryderne – han var i gang med atlave morgenmad til os: Kaffe, pandekager og grøn bønnemos… ikke dårligt :o)
Efter morgenkaffen syntes vores “Gringo Guide” Morten, at vi skulle starte dagen med lidt yoga.. Hver sin lyst..
Vi havde pakket og var på vandet kl.0830 og startede i fin stil videre op ad kysten hvor vi stødte ind i flere flokke delfiner og så vores første Manta Rays springe.
Op ad dagen fik Kirsten mere og mere ondt i ryggen, sædet i hendes Explorer var åbentbart ikke godt for hendes ryg og det var med hiv og sving vi hende i land på Camp 2
På land fik vi kigget på sædet og løste problemmet med at dedikere en 6 liters vandpose som rygstøtte på resten af turen, denne løsning løste heldigvis problemmet på resten af turen.

Marcos trak herefter i snorkeludstyret og fangede tre farvestrålende fisk til aftensmaden..
Jeg havde ikke den store appetit til aften men tænkte ikke videre over det..

fisk1Marcos har fanget aftensmaden

– Dagens etape: 17 km
– Camp 2, Playa Roja

Onsdag, 12 november
I løbet af natten kom der imidlertid en reaktion – Jeg var oppe og kaste op mange gange i  og havde det rigtigt dårligt.. (Når mænd er syge er de rigtige syge)
Næste  morgen kunne jeg konstatere at Jonna og Bolette også havde været dårlige, så der blev diskuteret årsager… Fiskene til aftensmaden ? Der var konstateret Denka myg på fastlandet, kunne det være det ?
Men den mest sandsynlige forklaring var dehydrering, selv om vi selv syntes vi havde drukket væske nok i løbet af dagen havde kroppen på grund af den massive varme reageret, ingen tvivl om at det var årsagen.
For at få gang i maven igen satte Marcos mig på en “Elektrolyt kur” som skulle få min mave til at fungere igen  – Fy for s…. men lidt kom der da ned..

breakfastMorgen mad i Marcos´s køkken

Vi trak morgenen lidt ud og gik  først på vandet ved 10 tiden og Jonna og jeg var temmelig smadrede resten af dagen – og jeg kan nu konstateret at man godt kan kaste op fra en kajak uden at vælte..

Da vi nåede Camp 3 og havde rejst teltene, lavede Marcos en portion havregrød som blev tvunget ned og derfter sov jeg uafbrudt i 13 timer, hvorefter jeg næste morgen vågnede og følte mig frisk som en havørn…
På hele resten af turen var jeg meget påpasselig med hvornår og hvor meget væske jeg indtog…

Nu var vi friske igen men nu havde Morten det skidt…

– Dagens etape: 17 km
– Camp 2, Playa La Lancha (Boat Beach, eller “røvercampen”)

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Kajak i Mexico, Ture 2014. Bogmærk permalinket.