Baja, Mexico – Part 4

“Nordenvinden kommer – 15, 16 november

Under hele turen havde Marcos fået løbende opdateringer på vejrsituationen og vi kunne forstå på ham at der måske var optræk til blæsevejr, indenfor de næste par dage.
Når Nordenvinden nærmede sig ville man kunne se en bred mørk stribe i horisonten som bebudede et vejrskift, men horisonten var stadig ren og pæn, så vi tog det roligt.

Lørdag, 15 november
Lørdagen startede med Pelikan flyveopvisning i vandkanten lige ved lejren..
Fantastisk at sidde og se på –  den fugl har virkelig evner som kamikazepilot :o)
Imens vi nød flyveopvisningen lavede Marcos pandekager og bønnemos til os og da morgenmåltidet var overstået benyttede vi lejligheden til en lille vandretur ind på øen igennem den lille slugt som vi havde slået lejr i.

Dagens etape var turens korteste på kun 8 km, så vi havde denne dag, masser af tid til andre adspredelser, så vi tog den med ro og Rockhoppede stille og roligt til camp 6 som var en hel lille oase i bunden af en lille bugt.
Nu da vi havde så god tid havde vi fået overtalt Morten til lave en lille kajakworkshop, så det blev til par timer med styretag og manøvreringsøvelser og lidt rulleri blev det også til.
En lille aftentur i de sidste af dagens solstråler hvor udforskede de mange sjove og spændende klippeformationer der findes på øen..
Og himmelen begyndte nu for alvor at vise tegn på et vejrskifte..

vejrskifteOmslag i vejret ?

Da vi, som på alle de andre aftener, var færdige med diskuterer hvorfor vi ikke kunne se Karlsvognen på Mexicos nattehimmel krøb vi til køjs –  igen var klokken endnu ikke på den anden side af kl. 20… Man sover godt på disse breddegrader :o)

Klokken fire om morgenen, skulle jeg op og tisse (det skal gamle mænd jo) og søvndrukken lyner jeg mig ud af teltet og vakler ned på stranden og hvad ser jeg hænge lavt over horisonten ?
KARLSVOGNEN – jeg har fundet den  !!! men der er nok ingen der vil tro på mig alligevel,  så jeg tiser og triser stille og roligt tilbage i soveposen igen, med et lille smil om munden.

– Dagens Etape 8 km
– Camp 6, Arroyo Blanco (White Arroyo)

Søndag, 16 november
Delfin show i verdensklasse

Marcos har bebudet lang etape, idet han gerne vil have at vi får rundet sydspidsen af øen og kommer lidt i læ inden Nordvinden kommer med sine op til 10 m/sek de næste dage.
Så vi er i kajakkerne kl.800 0g rockhopper videre ned langs østkysten.

På sydspidsen af øen findes et fantastisk stykke vand med den flotteste hvide sandbund hvor vi bl.a. så havskildpadder og store mørke skygger efter fisk på over 1 meters længde.
klippeMorten besluttede sig for at gå i land og tage et gruppebillede af os alle sammen imens vi bevæger hen over dette fascinerende stykke hav. Få sekunder efter at Morten var gået i land og vi andre var ved at gå i position til gruppebilledet startede det mest fantastiske “Delfinshow” for øjnene os.

Ret fremme og med kurs lige imod os, kom flere hundrede delfiner springende imod os, og ja, bogstaveligt talt, springende… Der var delfiner som sprang op imod 4-5 meter op i luften, lige  for næsen af os..
Vi sad som lammet og hypnotiseret i omkring en halv time og oplevede en opvisning som vi aldrig vil glemme.

delfinkirdelfinspringdelfinerEfter denne utrolige oplevelse gik turen til Camp 7 som vi nåede frem til sidst på eftermiddagen – de fleste af os trængte til en dukkert i det friske vand og i det samme kom endnu nogle grupper delfiner tæt forbi vores strand..

Nordenvinden var så småt begyndt at tage til, så vi måtte så småt indstille os på en overliggerdag i denne Camp idet den næste etape indeholdt et langt kryds til den lille naboø Danzante.

Da mørket begyndte at falde på i Camp 7, vågnede eremitkrebsene og væltede frem fra huler og klippesprækker bag vores køkkenområde, hvilket betød at vi blev invaderet af rigtig mange sultne krebs – I guder der var mange af dem og de var alle vegne.
eremitokeremitbordokOverliggerdagen blev brugt i Camp 7, to overnatninger – natten til mandag og natten til tirsdag.

– Dagens etape: 18 km
– Camp 7, Cardon

rutemap

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Kajak i Mexico, Ture 2014. Bogmærk permalinket.