DGI Recerteficering

Som ”DGI Havkajakinstruktør 1 og 2,  er der krav om at man bliver recertificeret hvert 3. år hvis man vil beholde sin status som instruktør.

I år blev det så blevet min tur til at blive frisket op og jeg fik allerede i vinters booket mig på en week-endkursus som Sjælænderne havde stablet på benene.
Det der lokkede mig til at tilmelde mig til netop dette tilbud, var at rammerne for kurset var henlagt til Skarø i det sydfynske øhav..  En oplagt mulighed for at se noget nyt rovand og møde nye kajakansigter.

Vores to instruktører Bjørn Thomsen og Torben Olsen havde sat os stævne på Syltema Camping og dermed bruge campingpladsen som springbræt til Skarø.
Hele holdet mødtes fredag, sidst på eftermiddagen og ud over Jakob fra Ringkøbing, som jeg mødte sidste år på BCU kursus, var alle andre nye ansigter fra Sjælland, Fyn og yogaøen Orø :o)

Vi fik hurtigt hilst på hinanden og fik pakket kajakkerne og ved 19 tiden var vi klar til transportetapen på små 4 km, som fik os til Skarø, hvor det lykkedes at få etableret vores teltlejr inden mørket faldt på.

7-2Teltlejren på Skarø, med færgen i baggrunden

23-2Strandgårdens fælleshus med køkken og brændeovn

22-2Øens gadekær – Ren idyl…

13-2 Kajaktransport fra teltpladsen til havnen – en distance på ca. 300 meter

 Den lille ø, Skarø, er på ca. 2 km² og har cirka 30 indbyggere, hvor der er færgeforbindelse til Svendborg flere gange dagligt og øen er, om sommeren, flittigt besøgt af sejlere, kajakroere og ”normale” turister.
Vores Camp var henlagt til Strandgårdens teltplads (Cafe Sommersild) som ligger ca. 300 m fra havnen.
Strandgården drives af Gitte og Kristian som for 14 år siden skippede et liv i byen og siden har levet som øboere med fast job på fastlandet. De driver Cafesommersild og teltpladsen som  et fritidsprojekt og man føler sig meget velkomme i de hyggelige rammer. På teltpladsen var de i øvrigt igang med at opføre 4 nye shelters, som tilsammen med den lille sommerhytte på pladsen giver flere overnatningsmuligheder på den lille ø.

Hele week-enden blev en blanding af praktik og teori, og  med rigtig god tid til at ”netværke” og udveksle vigtige instruktør erfaringer.
Rent roteknisk blev det også til et par nye poppede nye ting, en ”grønlænderpagajhåndbremse”, og et ”Colorado hook”
Men på det teoretisk niveau tror jeg at vi alle blev seriøst inspireret af mangenye ideer og tanker som blev vendt og drejet i fælleskab.
Det er denne form for vidensdeling der virkelig gør en forskel og er med til at give motivationen et spark i rigtige retning.

14-2Torben Olsen demomstrere forror

19-2Makkerredning i silende regnvejr

En snak om Søfartstyrelsens opdaterede regler om sejlads med elever , var i mine øjne yderst relevant og lærerigt og især med debatten om udarbejdelse af ”Sikkerhedsinstrukser” til betalte kurser og events var interesant.
I sidste ende er det jo os, som instruktørere og klubledere som skal garantere at sikkerheden er i orden og gældende  regler følges og hvis noget går galt skal vi kunne stå til regnskab for at vi har levet op til lovgivningen.

9-2Teoriundervisning i fælleshuset

Bjørn og Torben hælder meget til de tanker og filosofier som de Engelske “havkajakguruer” (Rowland Wollven, Gordan Brown m.m.) i England praktisere.
På den anden side af Nordsøen er roforholdene mange steder ekstremt udfordrede i form af meget strøm, stort tidevandsforskel, dårligt vejr og massive klippekyster, og jeg kan sagtens følge deres entutiasme og bliver selv revet med når jeg får fortalt bloddrøppende ”røverhistorier” fra “guruernes” dagligdage legeplads i meterhøje bølger, stærk strøm og knivskarpe klippeskær..
Men jeg tror bare at man skal passe meget på med at sammenligne og projekterer deres verden over på en dansk gennemsnitsinstruktørs daglige udfordringer som havkajakroer i de indre danske farvande.
Selvfølgelig kan kan bruge nogen af grundtankerne bag nogle af de ekstreme teorier men de skal tilrettes og indarbejdes så de er tilpasset danske roforhold og “danske instruktørers” behov.

17-2Bjørn og Torben demonstrere “Healhook”

Når man er i godt selskab går tiden hurtigt pludselig var det blevet søndag tid til at forlade Skarø igen. Jeg havde fået den tvivlsomme ære ;o) at blive udpeget som turleder på krydset tilbage til “fastlandet”, og på denne slags kurser må man være forberedt på diverse iscenesatte uheld og ganske rigtig, 2-300 meter før vi nåede kysten på Fyn, falder to af mine roere i vandet med hver sin brækkede skulder.. og så var der dømt “cirkus” –  Situationen tilspidsede sig men kom hurtigt under kontrol og de uheldige roere blev bragt sikkert i land og blev behørigt behandlet med varme tæpper og varm kaffe.

“Jeg håber skulderen har det bedre Jakob og Tobias… Håber vi mødes igen så jeg kan gøre gengæld”

skarøholdetDe stolte instruktører med de dygtige elever…

En dejlig og lærerig week-end på en skøn lille sydhavsø, og jeg er helt sikker på at jeg bliver nødt til at præsentere Fru Rasmussen for Skarø senere på sommeren..

Tak til alle for hyggeligt og inspirerende selskab og jeg håber vi ses igen derude, et eller andet sted – Skulle nogen af jer have lyst til at se Limfjorden, så slå på tråden…

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2015. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

