Mit “Oh Shit Kit”

Hvad har du med dig i kajakken, når du er på tur ?
Af og til dukker temaet op, både blandt erfarne kajakroere og selvfølgelig også hos alle dem som for nylig er startet med at ro havkajak.
Grej og udstyr er altid et farligt emne at diskutere, fordi vi alle sammen har gjort os enten gode eller dårlige erfaringer med det forskellige grej vi benytter og der bliver derfor hurtigt dannet mange skarpe meninger om hvad der er rigtigt og forkert.
Jeg har selvfølgelig også mine foretrukne præfferencer, men har med tiden lært, at det godt kan betale sig at være åben overfor nye ideer og måder at tænke sikkerhed og praktik ind i kajakturen på.

Valg af grej som skal med på turen er, set med mine øjne, først og fremmest et spørgsmål om at få styr på hvilken slags tur man skal ud på.  Hvor lang er turen ? Hvor foregår den henne ?  På hvilken årstid ?  Skal du overnatte i det fri ? o.s.v.

Når ovennævnte overvejelser er gjort kan man opdele sit grej og udstyr i to grupper:
Decideret “Sikkerhedsgrej” og grej som er “Nice to have” hvis uheldet virkelig er ude.
Denne prioritering er det kun dig selv der kan lave, men det er en meget vigtig prioritering at foretage.

Grundlæggende deler jeg alt mit grej op i nogle mindre portioner:

På dækket(Skal måske bruges undervejs – er altid med)
– Kompas – (fastmonteret på kajakken)
– Cowtail (1 meter til nærkontaktbrug og småbugseringer)
– Ekstra pagaj (f.eks en todelt eu)
– Vandflaske (med neoprenhylster)

I Cockpittet (Skal måske bruges undervejs – er altid med)
– Pagajflyder (oppustelig)
– Pumpe
– Svamp

Sikkerhedsudstyr på kroppen (monteret i vesten):
– Vandtæt Telefon (Nokias gamle håndværkermodel i en vandtæt pose)
– GPS
– Kniv (monteret i vesten)
– Fløjte (hæftet på vesten i en snor)
– VHF radio, kun når jeg ror på åbent vand, fx ved Skagen
– Bugsertov (15 meter)

Oh Shit Kit – opbevare jeg i dagslugen og er næsten altid med.
-Kniv (mulitværktøj)
-Group Sheelter (2 og/eller 4 personers)
-Pandelampe
-Førstehjælpskit
-Nødblus
-Gaffatape, strips og snor
-Energibarre -drik (ekstra)
-Powerbank (batterier) til mobil, GPS
-Panodil og Ibuprofen (piller imod smerter)
-Stormtændstikker
-Min smartphone – (den er altid med i posen som en ekstra livline)

Suplement til vinterroningsture – her tilføjes yderligere:
-Et par (tørre) uldne luffer til at varme fingrene i, når der holdes pause på land
-Ekstra Halsmuffediser
-Hånd -fodvarmere
-Pandelampe (kan i nødstilfælde bruges som lanterne)
-Varm kaffe

Tørt skiftetøj (Til de lidt længere ture – opbevares i vandtæt pose)
-Joggingbukser
-T-shirts (kort ærmet)
-Langærmet “Merino” uldtrøje
-Sokker
-Vindjakke (kompremeret)
-Halsmuffediser
-Clogs (plastik træsko)

IMG_5537Indholdet af mit “Oh Shit Kit” som det ser ud i dag.

Sikkerheds grej opbevarer jeg, såvidt det er muligt, altid i røde vandtætte poser, således at de altid skiller sig ud fra eventuel anden oppakning i kajakken.
I poserne har jeg lagt en liste (lamineret), som viser hvad posen indeholder, dette gør det nemmere for mig, at se om jeg har husket det hele og ikke mindst gør den mig i stand til at suplere posens indhold rigtigt op fra tid til til anden.
Listen har endvidere også en evne til udvikle sig hen over tid, efterhånden som jeg får andre gode ideer til hvad posen skal indeholde.

Når man er på længere ture med flere overnatninger i det fri kommer derselvfølgelig mange andre “Grejovervejelser ind over, som der igen kan snakkes meget om.

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Udstyr og teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

