Jegindø og Instruktørtræf

Årets nordjyske DGI instruktørtræf  var sat af til at finde sted den 16 april i Dover Odde, som jo plejer at lægge vand og faciliteter til, og det er altid en begivenhed vi prioritere meget højt, men fruen havde i år, desværre lavet dobbelt bookning i kalenderen, så hun valgte temmelig uforståeligt ;o) et wellness ophold med hendes veninder i stedet for, men så kunne jo gribe chancen og tage mig en lidt udvidet “egotur”.
Dagen forinden, om fredagen, havde jeg taget en fridag fra jobbet og pakkede bilen med kajak, telt og “trangia” og lagde tidligt afsted om morgen med kurs mod Thy..
Jeg havde lige et ærinde hos Struer Kajak, som hurtigt blev overstået (indkøb af lidt mere grej) og satte så kurs imod Jegindø, som efterhånden er den eneste ø i Limfjorden jeg ikke har været rundt om i min kajak.
Lige inden dæmningen over til øen, ligger en lille p-plads hvor jeg satte bilen og startede kajakturen fra.

1

Jegindø er en meget lille ø, i kajak er der ca. 15 km rundt om den, så der er god tid til udforske alle hjørner når man har sat mere end en halv dag af til turen.

http://www.jegindo.dk beskrives øen således:
“På øen er der ingen højdepunkter, ingen skove og hverken vandløb eller søer.
Her er intet hotel, ingen biograf, intet diskotek ingen fortidsminder, ingen seværdigheder af nogen art.  – Kort sagt intet. INTET!
Skynd dig at kør igen!”

Jeg havde hørt at man ind imellem kunne være heldig at se havodderen på de kanter men desværre havde jeg ikke heldet med mig, til gengæld var der masser af gæs og andre andefugle og en enkel sæl holdt også lidt øje med mig i ny og næ.

Kystlinien minder meget om Venø´s men har dog ikke så mange skrænter.
På østsiden af ligger hovedattraktionen, Jegindø Havn, faktisk en rigtig hyggelig lille havn som stadig summer af liv fra de få aktive erhvervsfiskere.
På havnen findes også et lille egnmuseum som flot fortæller historien om de gamle Limfjordsfiskerne…

6

Og så kan man jo heller undgå at lægge mærke til at Ernst Trillingsgård, Nordjyllands berømte direktør for Aalborg kongrescenter, nok stammer fra diss kanter

5

2

Sidst på eftermiddagen kom jeg tilbage til udgangspunktet, dæmningen ved Tambohuse, og dagens kajakudflugt var hermed slut. Det blev ialt til afslappende 21 km i rimeligt flot vejr.

Efter at have pakket sammen tog jeg en omgang på øen i bil, det var hurtigt overstået, og gjorde som de anbefalede på øens hjemmeside, “Jeg skyndte mig at køre igen”.

Lige omkring spisetid ankom jeg til den gamle købmandsgård i Dover Odde (Nordvest Safari) hvor jeg lørdagen jo skulle tilbringes sammen med 30 nordjyske Havkajakfanatikere og jeg benyttede lejligheden til at overnatte på den dejlige sheelterplads i skoven bag købmandsgården.

8

Ankomst til Dover Odde – Jeg elsker det sted !

9Tårnet var åbent, og denne udsigt kan jeg bare ikke få for meget af :o)11Indkvartering…12“Jern Henrik” og “Formand Lars”

Det årlige DGI instruktørtræf, er nu afviklet for 4 gang og er blevet en stor succes, og efterhånden vel også noget man kan kalde en tradition.
Hvert år bliver der på dagen afviklet et par workshops hvor man bl.a. kan få lidt tips og ideer til forårets begynderkurser, som jo lige står for at skulle igang, eller forbedre sin egen teknik på forskellige områder. Men for mig er det dagen hvor jeg plejer mit nordjyske havkajaknetværk, snakker og udveksler erfaringer med folk fra alle de nordjyske klubber, møder gamle kajakvenner venner og griner og hygger med folk som har den samme passion som jeg selv har – Det er en af årets havkajakbegivenheder  som jeg meget nødigt vil undvære…

Vi ses igen til april 2017…

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2016. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

