Majtur i Sørlandet

Den lidt forlængede kristihimmeldagsferie startede da Fru Rasmussen og jeg , onsdag middag trillede ombord på færgen fra Hirtshals til Kristianssand, vi havde valgt at benytte colorline, et lidt dumt valg skulle det vise sig idet vores norsk/danske ven, og turleder Peter havde et par tricks i ærmet, til at spare penge på billetten, men trickesene fik vi desværre præsenteret en dag for sent.. Det kompensere vi for senere, Peter ;o)

kort1

kort2Området som vi blev udforsket over 4 dage

Sidst på eftermiddagen mødtes vi med de andre nordjyske kajakroere på Buyøya, som er en lille ø i skærgården ikke langt fra Eydeshavn.

Vi var ialt 10 roere som repræsenterede 5 nordjyske klubber fra Gjøl, Strandby, Frederikshavn Hals og Skagen, og hen over de næste dage støtte nogle nordmænd fra Oslo, Kristiansand og Stavanger til, i lidt spredte byger..
17Lejrpladsen på Buyøya var pæn og ren som de for det meste er i Norge, der var en lille badestrand og rig mulighed for teltslagning. Efter at lejren var blevet etableret gik vi hurtigt i “Hyggemode”.
Peter havde hjemmefra beordret at vi alle skulle have noget med i bagagen som skulle kunne deles…
Og det gjorde vi så…
Hen på aftenen præsenterede turlederen (Peter) torsdagens tur som var nøje planlagt og prøvesejlet på kryds og tværs, og stor ros til ham for det kæmpe forarbejde han havde lagt i det, men især hans evne til kun at invitere på tur når vejret viser sig fra sin bedste side kan han ikke roses nok for.

14En lille pause på det blanke vand

Den norske skærgård er utrolig flot og varieret at paddle i, der ligger skønne naturoplevelser rundt om hver eneste hjørne, men hvis man er afsted på egen hånd, uden guide, skal man holde tungen lige i munden for ikke at fare vild imellem de tusindvis af små øer og skær.

Torsdag morgen var der aftalt afgang kl.10 – lige lovlig sent for os morgenfriske danskere men måske en god ide for de lidt mere langsomt startende nordmænd..
Vi gik “inomskærs” ud imod Kilsund i høj sol og svag vind og fortsatte “ytanskærs” et stykke tid før vi igen gik ind bag skærgården og sigtede mod dagens mål som var en idyllisk beliggende lejrplads på Hestøya,som er en af to næsten sammengroede småøer i Tvedeestrandfjorden, (den anden er Furøya) vi ankom sidst på eftermiddagen efter en fantastisk rotur.
Ialt ca. 21 km blev dagens etape på.

Iøvrigt var det meget sjovt at iagttage forskellen på vores og nordmændenes syn på det at ro havkajak, vi har kajakker og udstyr til at kunne klare bølger, teknik og skrappe vejrforhold imens nordmændene har det som de selv kalder “fladvandsudstyr”, lange hurtige kajakker med ror og velegnet til det rolige vand der ligger inde bag skærgården.

Mange af os sluttede turen af med en forfriskende dukkert i det 12 grader “varme” vand og udforskede efterfølgende øen som er fredet og som bød på mange forskellige arter ædeltræer, endnu en rigtig fin ø at slå lejr på.
Aftenen blev igen brugt omkring lejrbålet hvor vi igen delte hjemmebragte sager.

16Aftenhygge ved lejrbålet

Fredag var målet at få besøgt den lille ø Lyngør hvor den britiske flåde i 1812 sænkede den dansk/norske fregat Najaden med en besætning på 336 mand hvoraf de 133 omkom. En spændende krigsfortælling som Peter havde sat sig ind i og efter en lille byrundtur besøgte vi mindesmærket over de faldne i søslaget. – søg “slaget ved Lyngør”
Turen op til Lyngør gik igen inomskærs med et lille smut uden for skærgården’ ud i “Jydehavet” som vi engang yndede at kalde Skagerak, her spottede vi bl.a. 3 sæler.. Dagen bød ikke på ret meget vind så den bagende sol havde magt, og især over os som havde at ro i tørdragt..
Vi returnerede til Hestøya til aften hvor vi havde efterladt vores telte, og dermed kunne ro “tomme” på dagens udflugt.
Ca. 31 km talte min Gps da dagen var omme

15Ingen tvivl om at det var svanernes ø

11Næsten klar til afgang…

Lørdag var for vores vedkommende, sidst kajakdag og gav 28 gode kilometer til loggen.
De første 8 km i samlet flot hvorefter vi splittede gruppen op i to, en gruppe som gik “ytanskærs” og vores gruppe som tog de sidste 7 km direkte tilbage lejren på Buøya hvor vores biler var parkeret.
Efter en god lang frokostpause tog fru Rasmussen og jeg så på en lille udflugt for at udforske Eydeshavn som dels er en rimelig stor industrihavn og dels en idylisk norsk provinsby med alt hvad dertil hører.
Denne lille afstikker gav 13 km på loggen

18Store skibe i Eydehavn

Søndag var der planlagt en lille formiddagstur rundt i farvandet omkring Eydeshavn men Fruen og jeg valgte at pakke bilen og lege turister i Lillesand i de sidste timer inden færgen skulle bringe os tilbage til Hirtshals igen.

Vi vil gerne sige tak til alle på turen for hyggeligt selskab og især en stor tak til Linn som gav udgangstilladelse til Peter som dermed fik mulighed for at vise os et nyt og spændende rofarvand i Norges land :o)

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Kajak i Norge, Ture 2016. Bogmærk permalinket.