Hvalpsund til Gjøl, næsten…

Solen og varmen fik i ugen op til weekend-enden sat sit, nok sidste aftryk, på denne sommer, med temperaturer på op imod 30 grader gav det forhåbninger om at det kunne række henover weekend-enden hvor Fruen og jeg, sammen med 3 klubkammerater havde aftalt at tage turen fra Hvalpsund til Gjøl, med en overnatning midtvejs i Løgstør.
Vores turleder, Hans, som har sommerhus i Hvalpsund, havde beredvilligt lagt base til udgangspunktet for turen, nemlig hans sommerhus i Hvalpsund , hvor vi alle rykkede ind fredag eftermiddag og tilbragte en rigtig hyggeaften, inden vi tidligt lørdag morgen satte kurs mod Løgstør.
Vejrudsigten i dagene op til weekend-enden havde været meget ustabile – det ene øjeblik lovede de varme og ingen vind og det næste hård vind, og tordenvejr, så vi havde ingen anelse om hvad det skulle ende med, men vi håbede alle på det bedste.

Da vi lørdag morgen var klar til at starte turen, var der blå himlen og høj sol, men de 30 grader var desværre forduftet og erstattet med lidt mere vind, 6 til 8 m/s fra vest som det meste af dagen gav os en del, lidt dumme og til tider lidt udfordrene bølger ind skråt bagfra.

skumLidt bølge gymnastik…

Undervejs på turen til Løgstør fik vi holdt pause på stranden ved Ertebølles klinter, vi fik stukket snuden ind i udmundingen af Trend å, drukket kaffe ved Rønbjerg feriecenter og så fik vi også prøvet at ro på Frederik den Vll’s kanal som forbinder Lendrup strand med Løgstør.

rønbKaffepause i Rønbjerg – Hans, Tine, Kirsten og Poul

Kanalen er 4,4 km lang, ca. 25 m bred og 3 meter dyb og blev anlagt af kongen i1856 for at lette passagen mellem Aggersund og Løgstør Bredning. Den skulle føre skibstrafikken inden om Løgstør Grunde, der var så lavvandet at man dengang måtte omlade varetransporter til fladbundede pramme (kåge) for at få dem forbi.

Efter 37 friske kilometer gik vi i land ved Løgstør Roklub, hvor vi havde fået lov at overnatte. Aftenen gik med endnu mere råhygge og blid pleje af de mange ømme muskler.

løgs-roklub
Søndag morgen, efter en god nats søvn, konsulterede vi igen de kloge meteorologer som jo de seneste mange dage havde haft rigtig mange divergerende udlægninger af hvordan dagens vejr skulle blive, men ingen os havde mere nogen større tiltro til de mange modstridende forudsigelserne, kun Hans og jeg tog chancen, og håbede på “godt vejr” og fortsatte turen med kurs imod Gjøl, hvilket vi hurtigt blev straffet for.

De første 7 kilometer fra Løgstør til Aggersund gik for så vidt ok, men da vi gik under Aggersundbroen, blæste det pludselig op og vi fik en stiv pelikan fra øst lige i ansigtet og ikke nok med det, så åbnede himlens sluser sig i den grad, så vi i en god times tid roede i et styrtebad af dimensioner, heldigvis uden tordenvejr.

regnRegn, regn og atter regn…

Efter 3 1/2 times hårdt arbejde på vandet, havde vi kun flyttet os 13,5 km, det vil sige vi havde haft en gennemsnitshastighed på 3,8 km/timen.
Og jeg som HADER at ro i modvind !!!

Da vi omsider, ret mørbankede, kunne gå land i Haverslev havn, var vi helt enige om at turen sluttede her.

vindue Tørvejr indenfor hos Haverslev Bådelaug

Så fik vi endnu dejlig kajakweek-end ind på kontoen med blandet vejr, men med højt humør.
Tak for turen folkens – vi bliver nok nødt til at prøve igen så vi kan komme hele vejen hjem til Gjøl.

Om Henrik Juul Rasmussen

Skarpæsvej 21 9990 Skagen
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2016. Bogmærk permalinket.