Igen til Tregde

For andet år i træk var fruen og jeg med på Skagboernes årlige Norgestur til Tregde, og for fjerde gang i år, gik turen til Norge.
Færgen var booket til torsdag aften kl.2030, og da jeg desværre havde rodet mig ud i en del arbejdsrelateret mødeaktivitet i København i dagene op til afrejsen var jeg rent tidsmæssigt ret presset, men med god planlægning og en effektiv og tålmodig kone fik vi alligevel tingene til at fungere.

Ved midnatstid landede vi med Colorline i Kristianssand, og efter en lille times kørsel var vi i Tregde feriecenter, hvor hytte nr. 35 stod klar til os. Vi flyttede ind i skæret fra en pandelampe, og sluttede dagen (eller natten) af med den obligatoriske Gin og tonic…
Klokken havde rundet 3 inden vi gik til ro, men til gengæld skulle vi sætte vækkeuret til kl.0700 fordi fruen og jeg havde meldt os på morgenmadsholdet… gaabbb..

imgp4964Hytte nr. 35 med en fantastisk udsigt

img_8003Aftenudsigten fra terrassen i hytte nr. 35  :o)

Kl.1000, fredag morgen var vi klar til at gå på vandet og yr.no havde, noget optimistisk, meldt om en flot dag med vind på 3 til 5 m/sek, det skulle hurtigt vise sig at yr, “igen” tog fejl, vinden tog til efterhånden som dagen skred frem og jeg kunne efterfølgende, på min yndlings app “Windalert”, se at vi til tider havde Paddlet i op 10-11 m/sek, det gav i sagens natur, en del kilometer i stærk modvind.. (Og jeg som HADER modvind !)

imgp4846
Der var god bølgegang på de åbne stykker..

Ruten gik fra Tregde og vestpå, over Mannefjorden med en dejlig frokostpause på et flot skær og senere en tiltrængt kaffepause ved fyret på Hattholm.
Fredagen indsats udløste ca.23 kilometer i til tider rimelig udfordrede bølger.

Lørdagens udflugt var hjemmefra planlagt til at gå til Ryvingen som ligger på ydersiden af skærgården, men da yr´s  vejrprognoser jo ikke havde været særlig troværdige, på det seneste, valgte vi en mere sikker og meget mere hyggelig turrute, nemlig en øhop tur innomskærs, i et adstadigt tempo som gav os tid til at komme ud i alle kroge og bugter.

Det blev til 22 skønne og afslappende kilometer i læ af de mange smukke Holme og øer.

imgp4877Kaffepause på Hattholm fyr

Tregde feriecenter er en fin lille oase hvor det er mulighed for at leje sig ind i ferielejligheder af forskellig størrelse, havnen ligger i et beskyttet område helt inderst i skærgården, der er i området rig mulighed for at dyrke diverse vandaktiviteter og feriecentret leje rent faktisk joller og kajakker, og vi mødte flere danske dykkere som også brugte Tregde som base for deres aktiviteter.

Området omkring Tregde og Mandal er ideelt til kajakroning fordi man indenfor et forholdsvis lille geografisk område kan bevæge sig rundt i et afskærmet og roligt farvand og med få ganske få anstrengelser nå ud i det mere barske udfordrende og urolige vand, en perfekt kombination som gør kajakroere mindre afhængig af dårlige vejrudsigter, og i det hele taget er “Sørlandet” fra  Mandal nedover Kristiansand, Lillesand og Arendal et fantastisk område for kajakroere, og så er det nemt at komme til med færgerne fra Hirtshals.

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Kajak i Norge, Ture 2016. Bogmærk permalinket.