Lidt om vinterroning

Vintertiden er en fantastisk mulighed for få sig nogle specielle og helt anderledes kajakoplevelser ude i naturen og man oplever ofte at vandet er ekstremt klart, fordi alger og urenheder falder til bunds når vandtemperaturen daler.
Der er ikke noget, som at tage ud en frostklar morgen hvor sneen dækker kysten og man har det hele for sig – det er de ture, der er værd at samle på.
Men hvis man vil ro om vinteren skal man tænke sig om, være velforberedt og ikke mindst, kende sine egne evner.

Vi havde for et par uger siden, et fantastisk vinterroningskursus i vores klub, hvor vi havde inviteret en rigtig dygtig og meget respekteret læge fra militæret, til at komme og fortælle os noget om kulde og hypotermi, og efterfølgende hjalp han os med at lave nogle kontrollerede øvelser i havnebassinet, hvor vi på egen krop, fik testet hvad vi var i stand til at udrette, når vores fingre var blevet kolde og kræfterne i kroppen langsomt begyndte at svinde ind.
Ja.. Kendt stof for den erfarne Havkajakroer, men alligevel noget jeg mener alle havkajakroere bør repetere hvert år, inden den kolde tid for alvor sætter ind.

Og ja, det kan jo være lidt småkoldt , når man er på vintertur, men det kan heldigvis løses på flere forskellige måder.

Hænder og Hoved
Fingerhandsker i neopren findes i mange forskellige afskygninger med eller uden formede, krogede fingre – men jeg kan ikke holde varmen i den slags vanter, så dem  har jeg for længst fravalgt, men jeg ejer trods alt et par der som regel bare ligger i dagslugen, blot for en sikkerheds skyld.

Kirsten og jeg bruger vindhandsker eller “Pogies” som de også kaldes, det er nogle lette muffer i nylon, der monteres direkte på pagajskaftet og som beskytter hænderne imod den kolde vind. (chillfaktoren)
Disse billige og enkle vindafskærmere er helt klart vores favorit når vi ror om vinteren, og da vi for nogle år siden, var i Grønland og ro kajak, var det også kun vores “Pogies” som kom i spil, vi havde ikke behov for andet,

img_8570De fylder ingenting og er nemme og montere på både den traditionelle EU pagaj og grønlænderpagajen.
Det skal være meget koldt før jeg dropper mine “pogies” til fordel for handsker eller luffer.

Jeg ror altid med pinde lavet i cedertræ og især om vinteren elsker jeg følelsen af have mine håndflader i direkte kontakt med pagajskaftet, træet har en isolerende virkning og det nærmest reflektere varmen tilbage i håndfladerne, således at det eneste der skal til for at holde varmen er at skærme hænderne fra den kolde vind.
Mine favorit “pogies” har jeg fundet hos Kajakgården i Kolding og koster 199 kr.

img_8582Et rigtigt godt alternativ til mine “pogies” er mine “åbne roluffer
Igen er fidusen at have hænderne i direkte kontakt med pagajens skaft så man har den optimale føling med sit redskab, og lufferne har derfor, i princippet, samme egenskab som mine “pogies”, de afskærmer mine hænder fra den kolde vind og giver mig mulighed for altid at kunne bruge mine fingre.

 

img_8560De traditionelle “pagajluffer” i neopren har jeg aldrig været begejstret for, da jeg synes at de er temmelig besværlige at tage af og på, mest fordi manchetten omkring håndleddet som regel er for stram og hvis uheldet er ude, og jeg hurtigt skal have hænderne helt fri, er min bekymring, om det tager for lang tid!? Og desuden syntes jeg de begrænser mine hænders bevælgelsesfrihed.

img_8563img_8600

En anden, meget meget vigtig ting, jeg altid har med når jeg ror om vinteren er et par gode tykke forede luffer i ekstra stor størrelse, dem har jeg altid med i en vandtæt pose og de ligger altid øverst i dagslugen.
Som sagt fryser jeg sjældent fingrene når jeg ror, men lige så snart jeg står ud af kajakken, for at holde pause, så fryser jeg omgående mine fingre, fordi den kulden for ekstra bid når hænderne bliver blottet, derfor er sådan et par gode store vamsede luffer, en rigtig god ide at have med i sin vinterudrustning,.

Og min “Beaniehue fra “Gul” har også fået en fast plads i vintergarderoben.
En dejlig foret tophue med fleece på indersiden, imens ydersiden er coated og vandafvisende.
Virkelig en tophue som jeg haft rigtig meget glæde af og som kan købes i kajakhuset i Egå.

“Gul” har faktisk rigtig mange gode sager til kajakroeren på hylden…

img_8601Hvis det er rigtigt koldt og meget blæsende, så er der ingen vej uden om, at trække i min neopreenrullehætte, som dækker ørerne og hagen – så min “Beaniehue” oven, kombineret med en halsmuffedisse, så kan vinteren bare komme.
Neopreen hætten varmer rigtigt og fåes i forskellige tykkelser, min favorithætte er 2 mm

Hvis man gerne vil rulle om vinteren er det værd at huske på at hætten meget gerne må dække så meget af panden som muligt, idet at det kolde i mod en blottet pande gør sindsyg ondt.. Bare et godt råd..
img_8598Hvis ikke jeg beskytter min hals om vinteren, så får jeg meget let halsbetændelse og derfor bruger jeg altid halsmuffedisser når jeg ror om vinteren.
Den billigeste og nemmeste måde få fat i halsmuffedisser på er at gå på jagt i klædeskabet og finde nogle gamle skiunderbukser som trænger til at blive kasseret.. klip lårene af, lige under skridtet og igen lige over knæet og så står du den perfekte halsbeskyttelse. Det er et trick som jeg praktiseret i mange år, og jeg har altid masser af ekstra halsmuffedisser med i oppakningen når jeg er på tur.

img_1891Kroppen
Resten af kroppen skal naturligvis også varmes –  Aller inderst har jeg altid en god blød bamsedragt på, fra Palm (ja, ja vi er stadig undertøjsmodeller :o)  og en tørdragt yderst og hver opmærksom på, at det er lagene under selve tørdragten, som isolerer og holder dig varm, bliver disse lag først våde, så går den isolerende effekt tabt med det samme og du begynder meget derfor meget hurtigt at fryse.

Tørdragter fåes i mange fabrikater og i mange prisklasser og det er en nærmest en hel religion at begive sig ind i en diskussion om hvad man skal vælge.
Men min erfaring er dog, at jeg to gange har investeret i en todelt tørdragt, og ingen dem har kunne holde tæt i samlingen omkring livet, så ikke flere todelte til mig..
Derimod har både min og fruens Palm tørdragt, som lige nu går ind i den 5. sæson, aldrig voldt problemer, de er stadig tætte og lynlåse, latexkraver og manchetter fungerer stadig perfekt, så vores næste tørdragter hedder igen Palm, ingen tvivl om det..

Våddragt om vinteren ?
For nogle år siden havde jeg ikke haft nogen problemer med det, men i dag har jeg den faste overbevisning at vinterroning skal foregå i tørdragt, alt andet er uansvarligt !

Til sidst vil jeg lige god ordens skyld igen nævne at jeg altid har mit “Ohh Shit Kit” med mig når jeg er på tur… man ved jo aldrig..

PS: Læs mere om vinterroning i denne artiklel på kajaksnakken fra 2012

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Udstyr og teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

