Klubtur til Lillebælt

I løbet af vinteren snakkede vi i klubben (GRK) meget om at lave en klubtur til Norge, og vi fik ridset en fin tur op, med udgangspunkt fra en Tingsaker campingplads i Lillesand.
Området, som  jeg har besøgt to gange før er et ideelt område at paddle i, med masser af skærgaard, små skønne øer og holme.

17 deltagere fra klubben fik hurtigt skrevet sig på tilmeldingsfristen og alt så lyst ud, indtil vi sidst i marts måned, måtte erfare man i Norge kunne konstatere at man i løbet af vinteren havde fået op til 3 gange så meget sne i fjeldene bag Sørlandet som de plejer, og at frostvejret ville fortsætte langt ind i april måned. Det betød at der var udstedt “Flomvarsel” (oversvømmelser og jordskred) i store dele af det sydlige Norge, også i Lillesand, så da HavkajakNords “Majtur” i Kr. Himmelfartsferien blev aflyst, blev vi hurtigt enige om også at aflyse vores tur til Lillesand som skulle foregå ugen efter.

Weekenden var jo allerede plottet i kalenderen så vi tog en rask beslutning og flyttede udflugten til Lillebælt i stedet for og her reserverede teltpladsen på Galsklint camping som base for tre dages klubtur.

Vi var 13 forventningsfuld GRK’ere som fredag eftermiddag i pinseferien, stemplede ind på den rigtige fede campingplads som i det perfekte sommervejr bød os mere end hjertelig velkommen. Hele teltpladsen var reserveret kun til os og lå kun 100 meter fra stranden hvor vi skulle gå i vandet fra.
Vores turguide, havde gjort sin hjemmearbejde rigtig godt og havde lavet laminerede kort til alle deltagerne. Vejr og vind var med os og lørdag morgen bød på let overskyet og meget lidt vind. Jeg fik overtalt fruen til at starte dagen med en morgendukkert og kl.0930 stod 11 kajakroere klar til modtage briefing fra vores turleder.

Turleder holder dagens briefing

Jan havde styr på alle detaljerne og fik os snakket igennem dagens udfordringer.Turen gik fra Galsklint ned forbi Hindsgavl og Middelfart Marina på vejen fik vi følgeskab af flere marsvin som kom meget tæt på os.
Turens vendepunktet var den lille jollehavn ved Svinø i Gamborg fjord.

Siden tidernes morgen har Lillebælt været en hovedvej for marsvinene. Og marsvinsjægerne i Middelfart drev gennem hundredvis af år en storstilet jagt på dem. De drev dem ind i Gamborg Fjord og havde så let ved at slå dem ihjel når de ramte bunden af  fjorden Man udvandt olie til lamper og til gadebelysningen i Middelfart. Jagten på marsvinet sluttede i 1898.

Heeeiii… Se et marsvin…

Da vi vendte næsen hjemad var tynde skyer brændt af vi blå himmel resten af dagen.
På hjemvejen blev der tid til en softice i Middelfart Marina, hvorefter vi tog turen hjem via ydersiden af Fænø. – En god dag med 27 km på loggen

Med masser lejrhygge, grillmad og skønssang fra vores egen Trobadurix fik vi afsluttet lørdagen på behørig vis og næste morgen vågnede vi op til endnu en fantastisk sommermorgen med spejlblankt vand på Lillebælt som igen blev benyttet til en morgendukkert.

Søndag morgen Kl.0930, sharp, var der igen turbriefing af turleder Jan. Turen gik ned til den gamle Lillebæltsbro, hvor vi på to geledder, og i takt, krydsede over til Jyllandsiden og fulgte kysten ned forbi Skærbæk værket, hvor vi på vejen besøgte Skærbæk Kajakklub, hvor iøvrigt fik mig en ufrivillig dukkert da snublede ud af kajakken da gik i land. Skærbæk Kajakklub har konstrueret et genialt kajakvaske aggregat som ivrigt blev studeret, undersøgt og afprøvet… Sådan en tingest skal vi også have på Gjøl.

På vej mod Broen…

Videre det gik, og madpakken blev spist på Elvighøj strand og efter frokosten satte vi kurs imod Løver odde, men først skulle Kolding fjord jo krydses.

Frokost i det grønne..

Når man lavet sådan et kryds på så varm en sommerdag og hvor der er i hundredevis af lystsejlere på vandet, skal man holde tungen lige i munden, men igen tog turlederen ansvar og kommanderede os ind på to geledder, så var synlig som en enhed under hele krydset.
Iøvrigt syntes jeg at der findes rigtig mange “idioter” i speedbåde i de danske fjorde og bugter, folk som ikke tænker sig om tror de kan tillade sig alt.

Overblik over rofarvandet

Efter en is på Løverodde strand, som iøvrigt var fuldstændig proppet af mennesker som havde valgt at dyrke solen i denne oase, tog vi over til Fænø Kalv hvor eftermiddags kaffen blev indtaget, her var der, traditionen tro, igen besøg af en flok sportsdykkere, stedet er åbentbart et rigtigt godt sted at dykke fra.

De sidste kilometer hjem til campingpladsen spejdede vi efter marsvin som vi stort set ikke havde set hele dage, men uden held.
Dagen blev afsluttet med en dukkert og en håndfuld kolde bajere.

Mandag var der opbrud og vi vendte alle næsen hjem til Nordjylland igen, efter den mest fantastiske Pinsetur i mange år..

Tag for godt selvskab allesammen , og især tak til Jan for fornemt turlederskab.

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2018. Bogmærk permalinket.