Den Sorte Diamant

Hen over foråret og sommeren var jeg så heldig at få lov til at bygge mig en “Greenlanderkajak” ude hos kajaktroldmanden I Kandestederne, det blev et lærerigt projekt hvor jeg fik luret en hel del kajakbyggetricks af, som måske skal omsættes til mere praktik i andre projekter i fremtiden.
Jeg har tidligere selv bygget en listebygget kajak, Njorden som er tegnet af Bjørn Thomasson, byggemetoden er en noget anderledes end på dette projekt og netop derfor var det rigtig spændende få lov at prøve krydsfinér metoden af, sammen med en rutineret en rutineret kajakbygger.

Det blev til mange hyggelige timer i selskab med Søren som har rigtig mange hjemmebyggede kajakker på samvittigheden. Søren var med i hele processen, helt fra start, hvor jeg over for ham, formulerede mine ønsker til kajakkens mål og egenskaber, Og han var med hele vejen igennem i den praktiske del byggeriet, jeg valgte dog at tage mig af den sidste opgave, nemlig selve overfladebehandlingen, finishen.

Nedenfor har jeg i slags dagbogsform, skitseret byggeprocessen og tidsforbruget, som med tydelighed illustrere at en sådan opgave ikke er uoverskuelig.

14 april – Ialt 8 1/2 time (samlet byggetid 8 1/2 time)
Skabelonerne som i forvejen var blevet printet ud på “kæmpe printer” blev klippet ud og limet på to krydsfinérplader med spraylim, herefter blev emnerne skåret ud med stiksav og fin tilpasset med høvl og grov sandpapir.

26 april – 8 timer (samlet byggetid 16 timer)
De sidste emner blev høvlet og tilpasset.
De krydsfinerplader som vi benytter er 2,44 cm lange og da min kajak ender med at været 5,70 cm skal de enkelte stykker i sidder og bund skares (forlænges) flere steder.
Skarringer blev høvlet til og samlet med epoxy.

27 april – 7 1/2 time (samlet byggetid 23 1/2 timer)
Bund og sider samlet med kobbertråd og limet med epoxy.. skal tørre til imorgen.
Fidussen med at samle med kobbertråd er at epoxyen ikke binder på kobber og det dermed er lettere at pille ud senere i processen.

28 april – 6 1/2 time (samlet byggetid 30 timer)
Dækket er blevet samlet med kobbertråd og syet til skroget, tilpasset og limet.
De første dele af Cockpitkanten er blevet limet på og rygstøtten er formet og limet.
Nu begynder man at ane kajakkens konturer.

10 maj – 6 timer (samlet byggetid 36 timer)
Cocpitkant limet og dækket blev løftet af skroget, som udvendigt blev foret med glasfiber.
Rygstøtten blev formet, pudset og forberedt med huller til fastgørelse.

11 maj – 4 timer (samlet byggetid 40 timer)
Undersiden af dækket blev foret med glasfiber.

13 maj – 3 timer (samlet byggetid 43 timer)
Montering af huller (slanger) til dæksliner og pagajholder.

26 maj – 6 timer (samlet byggetid 46 timer)
Dæk og skrog blev limet sammen med epoxy.

27 maj – 3 1/2 time (samlet byggetid 49,5 timer)
Slibning efterfyldning af lim (epoxy), spartling og montering af glasforstærkning indvendigt i cockpittet

16 juni – 4 timer (samlet byggetid 53,5 timer)
Skroget blev slebet godt ned (korn 40) og der blev lagt glasfiber på bunden.

19 juni – 2 timer (samlet byggetid 55,5 timer)
Kanterne på dækket blev pudset/rundet og der blev lagt glasfiber på hele dækket.

4 juli – 4 timer (samlet byggetid 60,5 timer)
Cockpitkanten (kraven) blev limmet på, formet og der blev lagt glasfiber på.

5 juli – 2 1/2 (samlet byggetid 63 timer)
Finnehuset blev monteret, (finnehuset var forberedt i forvejen)

10 juli – 3 timer (samlet byggetid 66 timer)
Skroget blev taget med ud på gårdspladsen og blev pudset grundigt ned med håndkraft, korn 40, og der blev efterfølgende rullet et epoxy-fyldlag på bunden.

11 juli – 2 1/2 time (samlet byggetid 68 1/2 time)
Andet fyldlag blev rullet på bunden.

12 juli – 2 1/2 time (samlet byggetid 71 timer)
Udskæring til luger og boring af diverse monteringshuller til skruer dækslemmene m.m.

14 juli – Kajakken blev transporteret hjem til mit eget værksted  for at blive slibet, malet og rigget til.

August –  20 timer (samlet byggetid 86 timer)
Hen over august måned forsøgte jeg af flere omgange at male kajakken, den blev grundet med “Jotun´s Anti pest” og malet med Jotun´s Super Gloss, (blank sort)
– både grunder og skallen blev rullet på men resultatet var langt fra tilfredstillende.
Det gav al for mange “slibetimer” og det endte med at jeg fik lavet en aftale med den lokale autolakerer om at hvis jeg stod for grunderen og overfalden,
så skulle han sørge for at få sprøjtet den sort blanke overflade på, det lykkedes og resultatet er jeg meget tilfreds. Pris 1000 kr.

August 8 timer (samlet byggetid 94 timer)
Så kom jeg til den sidste og sjoveste del af projektet, nemlig at få rigget kajakken til.
Luger, rygstøtte, liner og elastikker på dækket, bærehåndtag, liner og elastik til finnen blev monteret.

4 september
Prøvesejladsen på fjorden var en stor succes, en fantastisk kajak med super fine egenskaber, og uovertruffen at rulle i.
Jeg har en følelse af at jeg sidder i en “formel 1” udgave af vores gamle “Tahe Marine Greenlander Touring”, og de to kajakker minder jo, formmæssigt også meget om hinanden, forskellen er blot at  “Den Sorte Diamant” vejer ca. 8 kg mindre, og er ca. 30 cm længere og noget slankere.

Specifikationer:
Længde: 5,70 meter
Længde i vandlinjen: 4,66 meter
Vægt: ca. 16 kg
Bredde: 53 cm
Indvendig cockpitbredde: 41 cm
Samlet byggetid: 94 timer alt incl. med kyndig hjælp og vejledning af kajakmester Søren.
Pris for Materialer: krysdsfinér, epoxy glasfiberdug, luger, elastik m.m. – ca.2.500 kr
Maling: https://www.marinetorvet.dk/
– Grunder: Jotun Anti pest, 2,5 liter, 598 kr – (nok til 3-4 kajakker)
– Coating: Jotun Ekstreme Gloss, 2,5 liter 957 kr – (nok til 3-4 kajakker)
– Udgift til autolakerer: 1000 kr.

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro
Dette indlæg blev udgivet i Værkstedet. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s