Kbh.Havn på en sommerdag

I vinters havde vi lovet vores yngste datter at være barnepige for lille Kalle i uge 28, imens mor og far gik på arbejde. Kalle er 1 1/2 år og er vores første barnebarn.
Efter 4 dage i “arbejdslejr”, hvor jeg fik lappet lidt på de unge menneskers hus på Amager og hvor Fru Rasmussen i suveræn bedstemorstil underholdt Kalle, fra morgen til aften, fik jeg lov at tage på en egokajaktur ind til Københavns havn.
Kalle vækkede os jo alligevel kl.0530 så efter at have spist morgenmad sammen fik jeg pakket mit grej og drog nu tværs igennem lufthavn området, over til mit nøje planlagte isætningssted ved Nordenden af Amagerstrand, nærmere bestemt lige ved siden af søspejdernes klubhus.

Jeg havde taget min “Wolthers 42” med, min nyeste hjemmebyggede kajak som jeg tænkte skulle testes af på en lidt længere tur, ryglænet i kajakken havde jeg modificeret lidt på så det skulle da lige testes.
Jeg var på vandet ved halv otte tiden og var stort set den eneste aktive vandsportsudøver i miles omkreds.
Vejrudsigten havde lovet svag vind fra sydøst, så det var jo ikke så tosset, men alligevel viste det sig at der var en del strøm og underlige refleksbølger på strækningen forbi Amagerværket og Lynetten, men ikke værre end det bare gav lidt hyggelig adspredelse på turen.
Med Trekroner fortet om styrbord og udsigt til 2 store krydstogtskibe ret forude, som lå ved kaj på Langelinie, rundede jeg ved ni tiden molen ind imod Københavns Havn og satte nu kursen ind i mod den store by.
Efter kun et par hundrede meter langs Refhaleøens kaj kom jeg forbi et spændende område hvor Copenhot havde slået sig ned, et lille hyggeligt klondykeagtigt område hvor københavnererne kan nyde de lange sommeraftener i alle afskygninger af vildmarksbadekar, på land, på vand og i luften.. et spændende forretningsinitiativ, sandsynligvis affødt i kølvandet af papirøens succes, som desværre nu er lukket og slukket fordi området er blevet til et projektudviklingsområde hvor der bl.a skal opføres et vandkulturhus med en ambitiøs svømmehal som også skal inkluderer et spændende havnebad.
Næste fixpunkt var naturligvis den store mastekran på Holmen, et område jeg havde glædet mig rigtig meget til se fra vandsiden.
Min gamle, nu afdøde far, var den 29 august 1943, som 20 årig mathelev i søværnet, med til at sænke flåden så den ikke faldt i tyskernes hænder, en historie som altid har fascineret mig og det var derfor en meget stor oplevelse at paddle rundt i området og nyde flådens gamle flotte bygninger, kanoner og krigsskibe, og snuse til de omgivelser som rummer så meget historie.
Beretningen om flådens skæbne kan du læse her:

Havnebassinnet bag ved Holmens hovedbygninger og i den smalle kanal bag Nyholm var fantastisk spændende at bevæge sig rundt i, her ligger den ene husbåd efter den anden til kaj, nye moderne husbåde, side om side med gamle ombyggede slæbebåde, fiskekuttere, småfærger m.m.
Bl.a. faldt jeg over “Plagen” en af de to små færger der sejlede over Sallingsund før broen blev bygget.. den vakte minder, da jeg i min læretid har taget rigtig mange sejlture over sundet med den.

En dejlig dag i Københavns havn og de tilstødende kanaler

Turen gik videre forbi operaen og forbi alle de store erhvervslejemål som ligger langs kajen hen imod Langebro, og pludselig blev jeg råbt an fra kajkanten af min store datter og vores svigersøn som begge arbejder hos Visma det har kontorkig ud til havneområdet.. hyggeligt!

Jeg har i de senere år, i min tid hos Nykredit, jævnligt haft min gang i hovedkvarteret på Kalvebod brygge, så jeg havde også besluttet at jeg skulle forbi og hilse på min gamle hjemmebane.

For at turen ikke skulle blive alt for lang besluttede jeg mig for at vende om ved Langebro og i stedet udforske kanalerne på begge sider af havnefronten, og det er en fed og speciel oplevelse at opleve Christiansborg, Børsen og ikke mindst livet omkring Christianshavns kanal som Kim Larsen jo så blændende har beskrevet, den sang nynnede jeg imens jeg behændigt slingrede mig igennem et virvar af rundfartsbåde og masser af svaner med ællinger indtil jeg var ude i den åbne havn igen.

GPS’en havde efterhånden talt 18 km så det var på tide at kursen tilbage imod Amagerstrand igen, så efter en kort frokostpause på broen ved Copenhot, begav jeg mig hjemad igen.
Høj sol 25 graders varme og 2-3 n/sek bedre kunne det ikke blive, rent bortset fra at der var mere strøm i vandet forbi Amagerværket og Lynetten end jeg havde forestillet mig, med god energi lykkedes det mig kun at holde 3,5 km/t på denne strækning.

Jeg sluttede dagen af med lige tage turen rundt om hele øen “Amager Standpark” hvor, der på denne herlige sommerdag, var liv og glade dage.

En dejlig dag hvor der røg 29 km på loggen og mange fede oplevelser i rygsækken.
Nu også hak ved Københavns Havn :o)
Næste projekt i København må så absolut være at ro rundt om Amager.

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2019. Bogmærk permalinket.