NJØ – Dag 9, 10, 11, 12, 13 og 14

Dag 9, Tambohuse – Fur

Tidligt op og pakke, jeg kan mærke at min gamle ryg er ved at være slidt, især når jeg er på land og pakker ud og ind. Afsted ved ottetiden og kan fornemme at det bliver en varm dag, svag medvind og høj sol føles overhovedet ikke svalende.

Kaffepause på stranden

Nyder stadig Limfjordens smukke natur og variation som bare ikke findes på vestkysten. Kort før Sallingsundbroen blev jeg pludselig passet op af de to kro-opholdsvagabonder i deres to’er kajak, M&M naturligvis, (Malinsky & Malinsky) som vist nok var ude og lede efter en meget værdifuld flaske af en eller anden art??? Tak for hyggeligt selskab, det var en fornøjelse at vi kunne følges lidt af vejen.

De samler flasker ;o)

Mit mål for dagens etape var Fur bådelaug og jeg nåede frem sidst på eftermiddagen og fejrede bedriften med at spise stegt rødspætte, selvfølgelig akkompagneret med en kold Fur øl, på Fur Færgekro og så bliver det vist ikke bedre. En aldeles gennemført men meget varm dag.

Dagens etape blev på 43 km

Dag 10, Fur – Attrup

Tidlig morgen havde pakket og sagt farvel til en flok hyggelige baglænsroere der overnattede i Furhytten, og dagens mål var Løgstør, denne beslutning blev dog ændret senere på dagen.

Første udfordring var at krydse fra Færker odde på Fur til spidsen af Livø tap og derfra videre med kurs mod Rønbjerg, men i et vejr som dette var der ikke den store udfordring i det. Sælerne var på plads og jeg tog hurtigt videre imod Løgstør, som jeg nåede lige over middag, fik lige hilst på gamle rovenner i roklubben og roede derefter hurtigt videre under Aggersund broen og dagen endte i Attrup hvor der simpelthen ikke var mere på tanken. På Attrup havn ligger Susannes havnecafe’ som i den grad er et besøg værd og jeg sluttede naturligvis også dagen af i cafe’en og fik et delikat stjerneskud… kan varmt anbefales.

Dagens tal: 43 km

Dag 11, Attrup – Gjøl

Tidlig, denne søndag morgen, troppede Niels og Alis op på Attrup havn, med kaffe og rundstykker. Niels havde tilbudt at ro med, de 17 km til Gjøl og det havde jeg glædet mig til.

Da vi lagde fra land, ved otte tiden, lå morgentågen tæt over den spejlblanke fjord, men vi lagde hurtigt en pejling og begav os i det uvisse. Med hyppige kompastjek og navigation via mobilen fandt vi nemt den rette kurs til Gjøl og nåede frem inden middag.

Vi blev mødt af et par trofaste klubkammerater som bød mig velkommen hjem til Gjøl.

Resten af dagen gik med st få ordnet mit grej og frasortere alt det, som under turen havde vist sig at være overflødigt. Jeg tænker at jeg fik trimmet kajakken 10 kg ned i vægt… lidt tankevækkende.

Ellers nød jeg dagen, fruen og dejligt selskab med mine gamle klubkammerater i det skønne sommervejr.

Og det bedste… Ingen telt i nat, jeg sov i klubhuset, med eget bad.

Dag 12, Gjøl – Hals

Veludhvilet efter en god nats søvn i GRK’s klubhus, lagde jeg igen tidligt fra land for at nå til Hals i ordentlig tid.

Fruen bor i disse dage i Hals, så her var der mulighed for lidt forkælelse og endnu et varmt bad.

Hals forude..

Turen derud er der ikke meget at skrive om, modstrøm igennem Aalborg Havn og modvind de sidste 20-22 km igennem det dødkedelig Langerak frem til Hals, kan godt mærke at jeg er ved at være brugt.

Dagens etape blev på 45 km.

Dag 13, Hals – Lyngså

Sov længe og lagde stille og roligt ud i ret stille vejr, forbi “Mallorca” og frem til pynten man runder for gå nordpå.

5 m/sek fra øst kan godt give nogle gode dønninger at rutsje rund på og sammenlignet med mine vindstille badedage i Limfjorden, var dette noget mere livligt.

I Hou mødte jeg Tue fra OnAdventure som var ude og lege i sin surfkajak, som jo havde noget mere fart i sig, end min tungtlastede “kampvogn” kunne mønstre – hyggeligt at hilse på dig Tue.

Indsejlingen til Aså havn var rigtig træls, der var en god brænning hele vejen på tværs, så det var bare om at holde tungen lige i munden og håbe på at jeg ramte den meget smalle havneindsejling – Det lykkedes heldigvis.

Aså havneindsejling

I mens jeg var på land kom der flere meldinger om kraftige tordenbyger i nabolaget, og da mit næste mål var Vorså, valgte jeg at se tiden lidt an og håbe det snart ville drive forbi, og et par timer senere var faren for en stund drevet over og jeg satte kurs mod Vorså.

Planen var egentligt at overnatte i Vorså, men jeg nøjedes med at holde en god lang spisepause og roede derefter lidt videre i den fine sommeraften. Det lykkedes at komme så langt op af kysten at næste dagstur realistisk set kunne blive den sidste.

Dagens etape var på 44 km

Dag 14, Lyngså – Skagen

Havde endeligt besluttet at dette skulle være turens sidste etape, 57 km hjem til Skagen men det krævede at jeg kom i igang fra morgenstunden.

Lagde derfor fra land kl.6 på fuldstændigt blankt vand med svag medstrøm, så på turen frem mod den store havn i Frederikshavn, gik det nemt og smertefrit.

Iøvrigt er det en imponerende arbejdsplads der skabt på havnen, hvor de skrotter og renovere boreplatforme i stor stil.

Boreriggen fra Thyra feltet

Efter Strandby blæste det lidt op men ikke noget som generede.

Jeg holdt et par kortere pauser i Strandby og Aalbæk og så gik turen over min hjemmebane op imod Skagen kajakklub, hvor et par kilometer fra målet, blev mødt af formand Michael som eskorterede mig sikkert ind til klubbroen hvor der, til min store overaskelse, var samlet en lille velkomstkomité som tog imod mig med champagne og dannebrogsflag – Jo, jeg følte mig virkelig velkommen..

Dagens etape blev en personlig rekord, nemlig 57 km.

Tusind tak til alle jer som fulgte mig på min tur og til jer som jeg fik roet lidt med under turen – det har været en fed oplevelse for mig.

Hjemme igen 😃

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro
Dette indlæg blev udgivet i Den Nørrejyske ø, Ture 2020. Bogmærk permalinket.