Det første rul, step by step

Når man har med begyndere at gøre, er der somme tider nogle som fra dag et, sætter sig et mål om, hurtigst muligt at lære at lave et grønlænderrul, og det er sådant set meget forståeligt, men jeg syntes nu at det må være den basale roteknik som kommer i første række og med den på plads, kan det mange gange hjælpe til med at få den rigtige fornemmelse for kajakken, ind under huden
Men anyway, nogen vil have lært det med det samme…

Hver vinter, i svømmehallen, kommer der som regel altid nogen som gerne vil lære de indledende øvelser til et rul, og dem hjælper vi naturligvis med metoder som vi hver især har med i værktøjskassen.
Mange syntes bedst om at følge diverse youtube videoer nettet og lære rullet ved at se det igen igen – Andre syntes bedst om at læse sig til teknikken – Jeg tænker at en kombination af disse to læringsformer bestemt ikke skader, så derfor har jeg brygget min egen lille “Rulle Huske Liste” sammen i punktform som du kan lade dig inspirerer af.

Begynderrul til bagdækket. (de 10 elementer)

  1. Læg din pagaj parallelt med og på venstre side af din kajak, forlænget fremad, venstre hånd holder i et bredt greb for enden af pagajen, højre hånd længst fremad, 60-70 cm foran venstre hånd.
  2. Læn dig frem, med panden mod venstre knæ og rul nu ned til venstre imens udgangsstillingen beholdes.
  3. Lad kajakken rotere helt ned, indtil kajakken ligger helt stille og stabil imens du beholder din udgangsstilling – pagajen ligger nu og bryder vandoverfladen.
  4. Roter´nu din overkrop så brystet er næsten parallelt med kajakken.
  5. Læn dig nu langsomt tilbage, hæver ryggen og trække hovedet væk fra luften!
  6. Samtidig fejer du nu med pagajen i vandoverfladen – bagsiden af venstre hånd rører ved venstre side af dit bryst (og overarmen holdes tæt ind til kroppen) og højre hånd fejer ud i en rund bue.
  7. Drej nu kroppen mod bagdækket af kajakken, imens du hele tiden kigger efter pagajbladet, og samtidig løfter du den højre lårstøtte op, for give mere moment i rullet.
  8. Pagajens fejende bevægelse hen over overfladen giver opdriften i bevægelsen, og når du næsten er rundt, kan du roligt glide op på bagdækket med ryggen så tæt imod bagdækket som muligt.
  9. Den sidste del kroppen som kommer op af vandet er dit hoved.
  10. Rullet afsluttes med pagajen liggende vinkelret på kajakken hvilende på tværs af dit bryst.

Fokuspunkterne i et godt rul er:

  • Tag det roligt, der er masser af tid.
  • Ned til venstre – venstre håndryg imod venstre bryst. (forestil dig at du klemmer en tennisbold i armhulen imens)
  • Knæ/lårløft med højre knæ, samtidig med et hoftevrik.
  • Hovedet sidst ud af vandet.
  • Afslut rullet med ryggen så langt nede på bagdækket som overhovedet muligt.
    Og bliv liggende i et par sekunder inden du rejser dig igen.

Almindelige fejl, som mange ”rullebegyndere” laver:

  • at man desperat forsøger at få hovedet ud af vandet så hurtigt som muligt – Tænk derfor altid på “kajakken op først – hoved op til sidst”
  • at man ”hiver pagajen ned”, så snart den dukker op i oppe i overfladen igen, i stedet for, stille og roligt at lave en fejende bevægelse i overfladen, og ud til siden.
  • Lad være med at “panikke” – Det er altid en god ide at slappe af når man ruller, og husk at der er tid nok til at tænke over tingene under vandet.
  • Husk – at det er god teknik som skal få dig ud af vandet igen og ikke muskler og hurtighed!


Nedenstående figur, kan med fordel bruges når de enkelte dele af rullet skal øves, den giver en lidt struktureret tilgang til de enkelte delelementer som sætter et godt rul til bagdækket sammen.
Man arbejder sig op igennem de 8 step, og man kan frit bevæge sig frem og tilbage alt efter hvor sikker man føler sig i de enkelte øvelser.

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro
Dette indlæg blev udgivet i Udstyr og teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s