Feggesund og omegn

Klokken 645 vågnede jeg ved at hoveddøren smækkede, fru Rasmussen var taget på arbejde og jeg var lysvågen. Vejrudsigten have jeg, som sædvanlig, rimelig styr på, så jeg viste at det ville blive en flot dag, så beslutningen blev hurtigt taget og bilen hurtigt pakket…
I dag ville jeg til Feggesund.
Omkring kl. 830 var jeg ankommet til den lille hyggelige lystbådehavn i Amtoft som ligger små 4 kilometer før færgelejet ved Feggesund. Et perfekt sted at gå i vndet fra….

Feggesund ligger i mellem nordspidsen af Mors og Han Herred ved Thy, som forbinder Thisted- og Løgstør Bredninger i Limfjorden.

Her kan man tage den lille færge “Sallingsund” over sundet, turen tager  5 minutter, Navnet på færgen, “Sallingsund” er noget misvisende, men forklaringen er at færgen tidligere sejlede over Sallingsund men nu er indsat på Feggesund forbindelsen.
Jeg gik som sagt i fra Amtoft, og roede ned forbi Feggesundfærgen og tog herefter det lille kryds over imod Feggesund kro og Feggeklit, som er en vældig molerknude, der tidligere lå som en ø i havet.
Ifølge sagn blev Feggeklit skabt, da troldkvinden fra Dybhav skulle besøge familie i Thy. Hun fyldte forklædet med jord, som hun ville smide i vandet for at komme tørskoet over.  – Forklædet brast, og nu hæver klinten sig brat over Limfjorden.
Jeg fulgte kysten mod  sydvest, til  Damolins store fabriksanlæg, (i gamle dage hed det “Skarrehage Molerværk”)  som bl.a. laver kattegrus ud af Mors´s store forekomster af moler.
Når man nærmer sig fabrikken bliver den vidunderlige og vanedannede stilhed, lidt efter lidt afløst af en dyb brummen fra fabrikkens store kværne som forarbejder moleret…  så turen tæt forbi fabrikken foregik i rask tempo.
Jeg fulgte kysten langs Skarrehage og krydsede igen tilbage til fastlandet…
ja ja.. jeg ved det godt, men det kalder vi det altså heroppe “Nordenfjords” !

Jeg fulgte herefter den flotte kystlinie rundt om Sennels hage og endte inde i bugten som føre op til fuglereservaterne i Lønnerup, Østerild fjord og Arup vejle, et meget specielt farvand hvor jeg flere gange blev overfløjet af store flokke af gæs og ænder – Tænker at fuglelivet om et par måneder vil være helt fantastisk her. – jeg roede forbi Hovsørhavn og  igen øst på, imod dæmningen hvor jeg holdt frokostpause ved sluseanlægget.
Fra dæmningen er der en fantastisk udsigt ind over hele fuglereservatet.
Efter en velfortjent frokostpause roede jeg syd om de store græsarealer som ligger lige vest for Feggesundfærgen, og her var der et vældig aktivitet i vandet.. der var fisk i overfladen hele tiden, om det skyldtes at der siden frokostpause ved sluserne var trukket en temmelig sort sky sammen henover hovedet på mig, ved jeg ikke men gang i den, var der i hvert fald…
Jeg fortsatte herefter forbi færgelejet og sigtede imod det yderste at tangen på det Nordligste Mors, hvor Skarverne huserede i hundredevis…
og efter at have færdigrekognoseret på Mors´s nordligste flanke gik turen igen tilbage til udgangspunktet, Amtoft havn.

Feggesund og omegn er et fantastisk kajakfarvand med masser af bugter og vige at udforske og altsammen på kanten af de store fuglereservater.
Samlet 27 km i adstadigt tempo :o)

Se flere billeder her

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2012. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

