Sommertræf, Broager

Havkajakroernes Sommertræf 2015 foregik på Broager land, Gammelmark Camping i
Sønderjylland

Mandag, 20 juli
Tidligt op og afgang fra Biersted kl.0700, snuden sydpå, næsten ingen trafik og ankomst på Gammelmark Campingplads kl.1000.
Flemming havde været så flink at reservere pladser til Gjøl lejren, det holdt vist hårdt, idet der var tæt besat på pladsen.
Gjøl lejren bestod i år af Kirsten og jeg selv, som var med på sommertræf for 6. gang, Flemming som var på hans 3.træf og Niels og Alis som var med for første gang.

sb55Vores ydmyge hjem i nogle dage..

Årets Havkajaktræf havde deltagerrekord, ialt ca. 250 havkajakroere fra hele landet var mødt op til en uges friluftsliv med havkajakken i centrum.
En stor del deltagerne kom fra sjælland, og igen i år havde jeg fornemmelsen af kønsfordelingen lå var lidt skævt fordelt..rigtig mange kvinder har taget denne måde at dyrke sporten på,til sig.

sb77250 havkajakker på Gammel Mark strand

Træfudvalget havde i år valgt at benytte en campingplads som fundamentet til lejren, det giver jo ordnede forhold, så som, pæne toiletfacilitetter, kiosk og ikke mindst giver det mulighed for at deltagere som kommer til træffet med campingvogn også kan deltage være med.
Til gengæld ryger lidt af “Klondyke stemningen” som var på træf som As vig, Doverodde og Helnæs, kun for småtelte og hvor der skulle kæmpes lidt for at få tingene til at fungere.  Man har vel lov at være nostaltisk ;o)

Det traditionelle orienteringsløb startede kl.15 med 13 m/k på vores hold, som var hold 10… Jo – der var særdeledes god opbakning til O-løbet..
De tre poster vi skulle igennem bestod af:
Post 1: 4 knob, robonsknob, dobbelt halstik, flagknob og en mere ?
Post 2: flåde op og stå.. 11 ud af 13 mand stod op
Post 3: makkerredning på tid.. 6 hold, tiden på sidste mand i båden tæller.
Eftermiddagen blev rundet af med lidt rulleri og herefter stegte vi fiskefrikadeller på trangiaen af Flemmings medbargte fiskefars,
Lejrhygge og i seng kl. 2230

Tirsdag, 21 juli
Regnvejr i løbet af natten og udsigt til ugens mest blæsende dag.
Derfor valgte vi at starte med at køre en tur til Frøslev grænsen og shoppe hos Fleggaard, hvorefter vi fik overstået den kulturelle del af turen ved at besøge museet ved Dybøl mølle. Spændende endelig at se stedet vi har hørt så meget om specielt efter filmen 1864

sb44Udsigt til Dybøl Bnake fra Campingpladsen

Efter vores turistudflugt brugte vi resten af dagen med en god frokost i lejren, hvorefter vi fik rullet lidt..
Grill, afslapning og aftenhygge med et foredrag af en af de lokale kræfter om Sønderjylland igennem tiden.
En ren slapperdag..

Onsdag, 22 juli
Udsigt til en fornuftig sommerdag med svag vind om formiddagen og tiltagende hen over eftermiddagen.
Der var slået en guidet tur op med overskriften “1864” med udgangspunkt fra Sønderborg Kajakklub med start kl.14 og den havde vi udset
For at udnytte dagen lidt mere effektivt valgte vi sammen med 12 andre at ro fra Gammel mark til Sønderborg, en lille tur på 6 km således at vi kunne spise frokost i Sønderborg.
Imidlertid meldte vores 1864 guide sig syg kort før kl.14…..
Ærgerligt men en lokal “Nødguide” sprang til og vi fik alligevel gennemført turen op igennem Als sund hvor tyskerne i 1864 bombarderede de danske styrker som havde trukket sig tilbage til Als.

sb22Nydambåden

Vendepunktet i Alssund blev ved “Nydambåden”, som er en kopi af det 23 meter lange klinkbygget vikingeskib som blev fundet i Nydam mose i 1863.
Båden var et krigsfartøj fra ca. 320 ekf og havde en besætningen på 45, deraf var 36 roere.
I 2013 blev der søsat en rekonstruktion af skibet kaldet Nydam Tveir bygget af frivillig sønderjysk arbejdskraft som vi nu kunne stå og beundre.

sb11sb33Igennem Als sund

Vi havde meldt os til Grillfest kl.19 så vi måtte se at få vendt snuden imod Campen igen..
Als sund ligger nærmest nord/syd det vil sige at man næsten altid kan finde læ, men derimod er man eksponeret for vestenvinden når der skal krydses fra Sønderborg til Gammel mark Camping, og da vinden (som det var lovet) var taget lidt til blev det lidt ekstra hårdt for et par stykker i gruppen.
En god dag hvorfra der kan tilføjes 26 km til logbogen.
Vi nåede Grillfesten til tiden og nød den helstegte pattegris…

Torsdag den 23 juli
Kirsten var i 2014 udsendt til Mali i Afrika og fik desværre taget en infektion med sig hjem, som ind imellem gør hende ukampdygtig.. Således måtte hun blive på land under hele sommertræffet på Kragenæs sidste år, og desværre kunne vi konstatere at denne torsdag morgen, på træffets 4.dag, nok også blev enden på dette års sommertræf.
En stor byld på højre kind krævede lægebehandling og skadestuen i Aabenrå henviste til Odense sygehus, så det var ikke andet at gøre end at pakke sammen og tage til Fyn – øv øv øv
Den eneste trøst var at vejrudsigten de sidste dage af træffet bød på masser af regnvejr..

Træffet var slut for os.. alt for tidligt, men vi er klar igen næste år..

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i HKR Sommertræf, Ture 2015. Bogmærk permalinket.