Gjøl – Skeelslund via Aalborg

Snart en hel måned med regn og blæst og kun enkelte gode kajakdage men den torsdag den 11 oktober var der bebudet fantastisk efterårs vejr.. ingen vind og høj sol.. kan det blive bedre.
Da Fru Rasmussen var smuttet på arbejde smurte jeg madpakken og kørte på Gjøl havn for at tage en af de ture jeg ikke nåede i løbet af sommeren, nemlig turen fra Gjøl, uden om Egholm og op langs fjordens nordkyst til Ryåen, med mål i Skeelslund, hvor jeg havde aftalt opsamling med fruen senere på dagen.

En fantastisk dag, ingen vind overhovedet, og højvande oven i købet.. Dette gav mig muligheden for skære ind over “Dynen” hvor der altid er meget lavvandet.
På et langt stykke af turen imod Aalborg havde jeg følgeskab af miljøskibet “Mette Miljø”, hun måtte tage den slagne vej og følge sejlrenden, i roligt tempo, imens jeg jo kunne skære svinget temmelig kraftigt.

På denne årstid ligger der altid store flokke af gæs i området vest for Egholm og i dag var heller ingen undtagelse, deres skrappen og snadren  kunne høres på kilometers afstand og er faktisk temmelig hyggeligt at høre på.. Jeg blev dog på et tidspunkt nødt til at jage en kæmpe flok i luften da de havde indtaget farvandet imellem min kajak og Aalborg.

Min plan var egentlig at tage ind til Aalborg Vandcenter og se om Tue var hjemme og måske narre ham til at give en kop kaffe, men der var desværre ingen hjemme, så efter at have ronderet Aalborg havn holdt jeg frokost pause i  Lagunen ved Siemens kajen, hvor jeg faldt i snak med en ældre turkajakroer fra Kajakklubben Limfjorden… han undrede sig over min “pind” som han ikke mente man kunne ro med ;o)
I øvrigt så jeg en pudsig ting ved færgelejet til Egholm. Færgen som sejler for tiden hedder Venøsund.. hmmm..
Nå ja, der er vist noget om en ny Egholmfærge som sank i Århus bugten, så indtil da, bliver der vel rokeret lidt rundt med de små ø-færger  – Da jeg for et stykke tid tiden passer færgen ved Feggesund hed den “Sallingsund” – bare de selv kan finde ud af det ;o)

Efter et velfortjent hvil fortsatte jeg igen vestover med kurs mod Ryåen og det var tydeligt at jeg ikke var den eneste som skulle nyde det gode vejr på den strækning – mange tur og kap roere fra Lindholm havde også tænkt sig at udnytte den udsøgte vejrsituation.

Et af mine formål med turen, var egentlig at researche lidt på en avisartikel jeg for et par uger siden faldt over. Overskriften lød
“Nyt Shelter til kajakroere ved Birkelse gods.”
Jeg vidste godt at Aalborg kajakklub havde en gammel ramponeret rønne i skoven ved Skeelslund, og jeg viste også godt at de var ved at renovere den, men i avisartiklens overskrift talte de jo om “Shelter” og for mit indre øje forestillede jeg mig at der også var lavet en shelterplads i forbindelse med hytten… men nej, det eneste shelter jeg fandt var denne fantastisk flotte og sprit ny hytte, beliggende på den mest idyliske plet i skoven ved Skeelslund.

Landgangsbroen er dog mildest talt ikke færdiganlagt, men den virker…
Stort Tillykke til Aalborg kajakklub med deres ny “sommerhus”  – En rigtig perle af et “Shelter”  ;o)  måske vi kan få lov at låne  ??

Det var nu ved at være sids på eftermiddagen og imens jeg ventede på min opsamling, roede jeg hen til Ægirs hytte som ligger lidt længere oppe af åen, bare sådan for at sammenligne. Hytten ligger få hundreder meter på den anden side af Bådelaget ophalerplads.  Også her kunne landgangstedet godt trænge til en kærlig hånd, men  hytten ser ok ud, præget af mange års brug med  hyggelig…

Dagens distance blev 34 kilometer i adstadigt tempo og strålende solskin.
Ren terapi for sjælen :o)

Om Henrik Juul Rasmussen

Stationsvej 12, Biersted 9440 Aabybro Tlf: 21 20 81 70 ras@one2.dk
Dette indlæg blev udgivet i Ture 2012. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

